Eindhovense delegatie met volle bus naar Landelijke Huurdersdag

26 oktober 2014

Eindhovense delegatie met volle bus naar Landelijke Huurdersdag

Met een Eindhovense delegatie van 29 personen kregen we afgelopen zaterdag de bus naar de Landelijke Huurdersdag goed vol. Meer dan 650 huurders uit heel het land gingen hierop af om gezamenlijk op te komen voor de belangen van alle Nederlandse huurders.

Foto: Jan Reinier van der Vliet

In de ochtend hadden we wat problemen om er te komen. De bus, met een groep mensen uit Limburg, kwam na een manoeuvre vast te zitten. Ongeveer een uur later dan gepland kwamen we de zaal binnen, waar Minister Blok juist voor ons plaats maakte. We konden helemaal achterin plaats nemen, maar we waren niet onopgemerkt gebleven met onze protestborden en het kabaal. Kennelijk viel de minister niet erg in de smaak bij het publiek. Hij trapte er de ‘Week van de Energierekening’ af. Het publiek riep al snel dat naast de energierekening ook de huurrekeningen omlaag moet.

Foto: Jan Reinier van der Vliet

Gedurende de dag waren er vele activiteiten, van groot tot klein. Zo waren er masterclasses over o.a. Wonen in zelfbeheer, Energiezuinig wonen en Betaalbaar wonen voor huurdersorganisaties. Ook was er een college over het huurbeleid anno 2014, een politiek debat met 3 wethouders en een informatiemarkt over allerhande zaken die huurders aangaan. De verschillende leden van het Actiecomité en de huurders uit Eindhoven verspreiden zich over de verschillende activiteiten, namen alles in zich op en maakten kennis met andere huurders en huurdersvertegenwoordigers. Tijdens de ‘pitches’ vertelde mede-initiatiefnemer Han Wanders, van de Amsterdamse huurdersorganisatie IBW-N, over de landelijke petitie ‘Stop de Huurexplosie’. (stopdehuurexplosie.petities.nl) die ook in Eindhoven navolging kreeg. In Eindhoven hebben we hiervoor 830 handtekeningen voor op weten te halen.

Foto: Jan Reinier van der Vliet

De Landelijke Huurdersdag werd door de Nederlandse Woonbond georganiseerd. Aan de ruim 650 aanwezigen was wel te zien dat dit de eerste is van een hele reeks Landelijke Huurdersdagen. Het huidige afbraakbeleid leeft heel erg in het land. De hoogste tijd voor veranderingen, deze keer ten gúnste van de huurders.

Door de Nederlandse Woonbond werden er voorstellen gedaan voor een gezamenlijk gedragen actie. Uit de massaal ingevulde actiepeiling bleek dat huurders willen komen tot acties tegen de huurverhogingen. Ronald Paping, directeur van de Woonbond, vatte het samen met 'De extreme huurverhogingen, het tekort aan betaalbare woningen, het asociale huurbeleid, de verhuurdersheffing die uiteindelijk ook door de huurders wordt opgehoest. De maat is vol.'

De samenwerking tussen de verschillende huurdersvertegenwoordigingen en de Nederlandse Woonbond is in Eindhoven erg goed. Tijdens de volgende bijeenkomst op 5 november zal het Actiecomité Huuralarm Eindhoven dan ook verder vorm geven aan een actie tegen de huurverhogingen. De contacten met huurders en huurdersvertegenwoordigingen uit de andere delen van het land zijn afgelopen zaterdag gelegd en aangesterkt.  De basis is gelegd!

Nieuwsgierig geworden? Kijk dan op de volgende sites: