Stook je Rijk

26 april 2013

Stook je Rijk

De Brabantse Milieu Federatie belegt in vele gemeenten in de komende maanden overlegtafels om over duurzaamheid te praten. Specifiek is het een podium waarin woningcorporaties, huurdervertegenwoordigers, politici en andere belanghebbenden zoals de Woonbond, met elkaar discussiëren over hoe men met elkaar en ieder afzonderlijk van elkaar werken aan meer energiebesparing in hun gemeente.

Duurzaamheid is een veelgehoorde term, er wordt veel over gesproken en er zijn vele projecten op gang gebracht waarin concreet gehandeld wordt om bepaalde visies en doelstellingen om te zetten in maatregelen. Zo vertelden de enkele corporaties over hun inzet in het verduurzamen van hun woningbestand, huurders over het samenwerken aan bewustwording, gedragsverandering in huishoudens en samenwerking met derden als de woningcorporatie. Een groot gemis blijft in dit verhaal de lokale politiek. Hoewel zaken als The Natural Step steeds meer beleid worden, besteden lokale politici niet voldoende aandacht aan dit thema. Men vind het wel belangrijk, maar er beleid van maken is een tweede.

De avond was zeer waardevol, omdat je met deze kennis en de deelnemende partijen een heel eind kan komen. Dat is ook nodig om klimaatdoelstellingen en andere gemaakte afspraken te behalen. De grote afwezige was echter de lokale politiek. Naast een ambtenaar van de gemeente was alleen, namens de SP, commissielid Marcel Lathouwers aanwezig. 'De politiek' dat was ik. Tussen gemeenteambtenaren en woningcorporaties is er regelmatig overleg in een platform waar energiebesparing en duurzaamheid de twee hoofdthema's zijn, maar de bestuurders laten zich nauwelijks zien en horen.

Verder op de avond werd de discussie op gang gebracht om te kijken wie waarvoor verantwoordelijk is, want één van de conclusies uit dit overleg was dat huurders zich niet voldoende bewust bezighouden met het treffen van energiebesparende maatregelen. Aan de ene kant, omdat de kennis er niet is, aan de andere kant omdat het vrij lastig is om maatregelen te treffen ('kost me €40 euro per maand en twee jaar tijd om überhaupt zonnepanelen te kunnen plaatsen' aldus een huurder die refereerde aan de bureaucratie eromheen), maar ook omdat vele mensen er niet in kúnnen investeren, de weg niet kennen of zelfs huiverig zijn voor bijvoorbeeld een aanbod van de woningcorporatie.

Huurders kunnen andere huurders het beste overtuigen om energiebesparende maatregelen te treffen en laten zien en voelen hoe het is om zelf de kachel wat lager te zetten en een trui aan te trekken. Op den duur is het beter voor de woonlasten (kosten) en beter voor het milieu (verbruik en uitstoot).

Er is een wereld te winnen.

Marcel Lathouwers
Commissie Ruimte en Vastgoed

De SP organiseert op 3 mei een Openbare Avond over de toekomst van de Eindhovense huursector, waarin ook duurzaamheid zal worden besproken. Landelijke overheidsvoornemens leggen namelijk een hele grote druk op de financiële middelen van de woningcorporaties, wat inhoudt dat verduurzaming, onderhoud en sociale projecten op de tocht staan. Zijn alle goede voornemens dan nog wel realistisch? Bij deze bent u van harte uitgenodigd.