Stoppen met bonussen Philips goede zaak

2 maart 2013

Stoppen met bonussen Philips goede zaak

FNV Bondgenoten afdeling Zuid-Oost Nederland is op de goede weg voor een belangrijke zaak. Op vrijdag 1 maart hebben zij een motie aangenomen waarin zij de aandeelhouders van Philips oproepen de uitkering van bonussen te stoppen.

Aanleiding van deze motie was de publicatie in de landelijke media over de uitgekeerde miljoenen-bonussen aan de leden van de Raad van Bestuur van Royal Philips. In tijden waarin aan velen in ons land solidariteit wordt gevraagd, met betrekking tot het brengen van financiële offers, zijn dergelijke exorbitante bonussen niet uit te leggen.

De FNV vindt het ook onjuist, dat forse bonussen worden uitgekeerd terwijl al enkele jaren achtereen de pensioenen van voormalige Philips medewerkers niet worden geïndexeerd. Ook vindt de FNV dat de miljoenen die eerder uit het Philips pensioenfonds ontrokken zijn worden teruggestort, voordat er nieuwe bonussen worden uitgekeerd. Als SP-er ondersteun ik deze motie van harte.

FNV Bondgenoten roept daarom de aandeelhouders van Royal Philips op tijdens haar algemene vergadering van aandeelhouders het besluit te nemen de uitkering van bonussen te stoppen, zolang de indexering van voormalige Philips medewerkers niet wordt hervat.

Tegelijk hoopt FNV Bondgenoten dat deze motie bijdraagt aan de discussie in de Tweede Kamer om bonussen bij de banken aan banden te leggen.

Laten we hopen dat de aandeelhouders deze motie ook ondersteunen, zodat Philips weer een bedrijf wordt waar we in Eindhoven trots op kunnen zijn.

De motie kunt u hier (pdf-file) lezen.

Ernest Maas

FNV Bondgenoten regio Zuidoost