Roze Zaterdag Eindhoven: 5 juli 2014

11 oktober 2012

Roze Zaterdag Eindhoven: 5 juli 2014

Op zaterdag 5 juli 2014 zal de Roze Zaterdag neerstrijken in Eindhoven. Met het thema “Diversiteit kleurt je leven!” kiest Roze Zaterdag Eindhoven voor een breed thema dat aangeeft wat de smaak van de dag in Eindhoven moet worden; een dag voor iedereen, waar je je buren en je moeder mee naar toe wilt nemen. Voor iedereen in Eindhoven en het verre ommeland.

Wat is Roze Zaterdag?
Roze Zaterdag is de oorspronkelijke “Gay Pride” van Nederland. De Roze Zaterdag is een jaarlijks georganiseerde thema- en feestdag en heeft naast ontmoeting, feestelijkheid en zichtbaarheid ook een emancipatoir, demonstratief en politiek karakter. Dit in tegenstelling tot de eveneens jaarlijkse Amsterdam Gay Pride, dat oorspronkelijk vooral een feest rondom de Canal Parade is.

Reportage Studio040

Al sinds 1977 wordt de Roze Zaterdag in Nederland georganiseerd. Eerst in Amsterdam, maar vanaf 1981 ieder jaar in een andere stad in Nederland. Steden die Roze Zaterdag organiseren, zijn het hele jaar ‘roze stad’ en organiseren dat jaar, maar vooral de week voorafgaand aan Roze Zaterdag, allerlei activiteiten met betrekking tot diversiteit en homoseksualiteit. De steden worden over het algemeen toleranter en opener na het organiseren van het evenement.

Waarom Roze Zaterdag in Eindhoven?
Uit statistische analyses en vergelijkingen over de laatste decennia blijkt volgens de Amerikaanse socioloog Richard Florida dat een grote homo-aanwezigheid en een bruisend gay-leven in een stad een sterke voorspeller is van komend economisch succes en groei van een stad en een regio, sterker dan traditionele graadmeters als investeringen, infrastructuur, bedrijfsparken, enz.

Omvangrijke homo-gemeenschappen tref je aan in tolerante steden zoals bijvoorbeeld San Francisco. Creatieve mensen willen in een tolerante omgeving leven en werken. De bedrijven in de nieuwe groeiende en toekomstgerichte economische sectoren gaan zich niet vestigen waar ze door lage loonlasten of een gunstig investeringsklimaat naar toe worden getrokken, maar wel daar waar creatieve mensen, met talen en knowhow wonen.

Eindhoven is een stad van design. Een technische stad. Een creatieve stad. Maar het creatieve milieu gedijt het beste in een open en tolerante stad. Roze Zaterdag kan meehelpen aan deze uitstraling, maar vooral aan dit gevoel. Roze Zaterdag in Eindhoven moet dan ook vooral een dag voor de hele stad zijn. Een dag waar je je ouders en je buren mee naar toe wilt nemen.

Partijen uit de stad
Vanaf het allereerste begin was het duidelijk dat Roze Zaterdag in Eindhoven alleen kans van slagen heeft wanneer het breed gedragen wordt in de stad. Er zijn vele gesprekken gevoerd over de nut, noodzaak en het draagvlak voor Roze Zaterdag in Eindhoven. Binnen twee maanden tijd, tijdens de zomer van 2010, committeerden 26 partijen uit de stad zich aan een bid voor Roze Zaterdag in Eindhoven. Een dwarsdoorsnede van ondernemers, maatschappelijke organisaties en zelfhulporganisaties.

Dinsdag 21 september hebben Tom van den Nieuwenhuijzen van GroenLinks en Bianca van Kaathoven van de SP, een actuele motie voor bestuurlijke steun voor Roze Zaterdag in Eindhoven ingediend. De motie kon rekenen op een ruime meerderheid van de raad. Slechts één raadslid stemde tegen. Nico Stoevelaar van het CDA was de tegenstemmer. Later verklaarde hij in het Eindhovens Dagblad dat hij tegen had gestemd omdat hij homoseksualiteit “tegennatuurlijk” vind. Dat heeft een hele wervelstorm aan commotie veroorzaakt. Uiteindelijk is de realiteit dat 5 van de 6 CDA raadsleden voor de motie hebben gestemd.

De reactie van Nico Stoevelaar in de krant en de vele reacties daarop vanuit de maatschappij tonen maar weer eens aan dat de noodzaak voor Roze Zaterdag in Eindhoven groot is. De grauwe eenheidsworst van allemaal hetzelfde zijn is niet het beeld dat de meeste mensen hebben van de Eindhovense samenleving. Het is een diverse, energieke en kleurrijke stad. Diversiteit kleurt je leven.