Waterrijk blijkt luchtkasteel

1 september 2012

Waterrijk blijkt luchtkasteel

Ook de gemeente Eindhoven krijgt de rekening van de kredietcrisis en de verlamde woningmarkt. De SP-fractie kon niet anders dan de uitgeklede plannen voor de verdere ontwikkeling van de nieuwbouw Waterrijk in Meerhoven in grote lijnen goedkeuren. Wel hebben we onze vraagtekens over de hoogte van het potje dat de gemeente reserveert voor de rekeningen die nog komen.

Een schone lei, een nieuw plan

Een half jaar geleden heeft de gemeente naar buiten gebracht dat de oorspronkelijke opzet van Waterrijk niet te realiseren was. Eerder waren alle overeenkomsten met de projectontwikkelaars al ontbonden. Hun droomplannen bleken luchtkastelen.. Ook de gedroomde grondprijzen die de gemeente voor ogen had waren niet realistisch meer. Op de kosten voor de inrichting en beheer van de openbare ruimte en voorzieningen zou bovendien bezuinigd moeten worden.

Aan de raad is een heel nieuw “plan van aanpak” voorgelegd: voor minder woningen, een langere ontwikkeltijd (tot 2032!), minder regels en meer flexibiliteit om gemakkelijker aan de woningvraag te kunnen voldoen.

Met de bewoners van de woningen die er al wel staan is van te voren overleg geweest. Dat is goed, want zo wordt voorkomen dat Waterrijk een onherbergzaam lege wildernis wordt waar niemand meer wil wonen. Buurtbelang Waterrijk had er wel vertrouwen in “zolang de afspraken maar nagekomen worden”.

Hoezo flexibel?

Uiteraard wilden we vanuit de SP-fractie weten of het college met meer flexibiliteit en lagere grondprijzen nu ook meer mogelijkheden biedt voor sociale huur waar nog meer dan genoeg vraag naar is. De wethouder antwoordde daarop iets minder flexibel dat daarover afspraken zijn gemaakt met de omliggende gemeenten, en sloot de mogelijkheid voor sociale huur of koop niet helemaal uit.

Financiën en kosten

De melkkoe Meerhoven is een strop geworden, vooral door verminderde opbrengsten (veel minder woningen) die later opgeleverd worden, en bovendien komen er extra kosten bij. De gemeente had al gerekend op een verlies van € 23 miljoen en daar zou nu € 21 miljoen bij komen.

Maar door met een lagere rente van 1,5% te rekenen dan de gebruikelijke 4,5% zou het extra verlies vanwege het nieuwe plan van aanpak nauwelijks gevolgen hebben voor “het resultaat van Meerhoven”? Daar willen we meer van weten. Over enkele weken liggen de antwoorden er in de nieuwe begroting en de bijgestelde investeringsplannen van het college die dan gepresenteerd worden. Wie puzzelt er mee?

Jan van Erp
Gemeenteraadslid voor SP in Eindhoven