Beveiliging van de Woenselse Poort “lek als een mandje”

10 oktober 2011

Beveiliging van de Woenselse Poort “lek als een mandje”

Naar aanleiding van de uitzending “Undercover in Nederland” van Alberto Stegeman afgelopen zondag werd duidelijk dat er veel schortte aan de beveiliging op de Woenselse Poort. In dit deel van de GGzE te Eindhoven zijn een verslavingskliniek, een Longcare afdeling en een TBS-kliniek gevestigd.

Het bleek niet erg moeilijk om een compacte filmcamera mee naar binnen te smokkelen en zelfs niet om harddrugs te kopen binnen de instelling.

Een behandeling van cliënten in de verslavingskliniek heeft weinig zin, als ze blijven gebruiken. Bovendien kunnen zo nog gevaarlijkere spullen, zoals wapens, mee naar binnen worden gesmokkeld hetgeen de veiligheid van het personeel ernstig in gevaar brengt.

Terecht waren een aantal Tweede Kamerleden van PvdA, D’66 en SP zeer geschrokken van de uitzending. Sharon Gesthuizen (SP) zal op korte termijn vragen gaan stellen aan de verantwoordelijke minister. Helaas is het niet de eerste keer dat TBS klinieken in de politiek voor commotie zorgen. Al in 2005 en 2008 is dit onderwerp ook besproken en zouden er strenge maatregelen getroffen worden om dit soort incidenten (toen bij de Pompe kliniek en Bouman GGZ) te voorkomen. Helaas heeft het kennelijk weinig effect gehad.

Op het terrein van de GGzE aan de Boschdijk, bevindt zich een café dat door wandelaars bezocht kan worden, maar ook door cliënten van de GGzE. Hier bestaat de mogelijkheid voor cliënten ondanks persoonlijke begeleiding, om in contact te komen met dealers of bekenden die andere spullen kunnen leveren. Na een bezoek aan het café worden cliënten bij terugkomst in de instelling niet meer gecontroleerd.

Het bleek ook mogelijk dat cliënten met hun toegangspasje zomaar bij de andere gesloten afdelingen konden komen. Verslavingscliënten kunnen zo maar in contact komen met TBS cliënten zonder dat er personeel in de buurt is.

Dat zijn allemaal ongewenste zaken die de directie van de GGzE nu verder gaat onderzoeken, zo liet men in een schriftelijke reactie weten. De verantwoordelijke manager zoals het hoofd van de beveiliging heeft zeker iets uit te leggen, dat is zeker. Hopelijk gaat het dan niet alleen om goede voornemens, maar hopelijk worden er ook mensen ter verantwoording geroepen.

Ruud Thelosen