Ogen open op open dag

4 september 2011

Ogen open op open dag

Vrijdag 2 september had Stichting Fokus (wonen voor mensen met een ernstig lichamelijke handicap) een open dag georganiseerd om politici te overtuigen van het belang van zelfstandig wonen voor mensen met een lichamelijke beperking. Dit doel is zeker bereikt zo bleek aan het einde van de middag.

Er liggen plannen bij deze regering om Fokuswonen onder te brengen in de AWBZ (Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten). Dit lijkt misschien een logische stap, maar in de praktijk gaat dit voor de bewoners een wereld van verschil maken. Tijdens deze open dag hebben de bewoners zelf dit heel duidelijk gemaakt. Veel kan niet meer spontaan, alle hulpvraag die je hebt zal gepland moeten worden. Maar in het leven werkt dat natuurlijk niet. Leven is toch gewoon ineens zin krijgen in een terrasje, gewoon vertrekken en later weer thuiskomen en naar bed gaan. Nu kan dit als je in een Fokuswoning woont. Straks is er geen 24 uurs zorg meer gegarandeerd en is het afgelopen met spontane ideeën. Want hoe kom je dan in bed? Dit was een van de vele voorbeelden die genoemd zijn.

Raadsleden luisteren aandachtig naar de voorbeelden van Fokus bewoners

Ons eigen SP Raadslid Ernest Maas woont al 17 jaar in Fokuswoning. Hij weet dus wat het inhoudt, maar is natuurlijk wel naar de open dag geweest om te kijken hoe zijn mede raadsleden het zouden ervaren. De aanwezige bezoekers mochten ook in een Fokuswoning gaan kijken, maar dan moest je wel in een rolstoel plaatsnemen of je mocht je armen niet bewegen. VVD raadslid Ferry van de Broek reageerde al meteen “hoe neem ik mijn tas dan mee”. En dat is natuurlijk nog maar een kleinigheidje vergeleken met wat er allemaal verder bij komt kijken.

Reportage van Studio040

Het is zeker gelukt om de ogen van deze politici open te krijgen. Bij de afsluitende borrel werd er nog uitgebreid over nagepraat. Op 14 september staat het onderwerp ‘Fokuswonen’ op de agenda in Den Haag. Laten we hopen dat onze raadsleden nog vlug hun ervaringen doorseinen naar de Tweede Kamerleden. Want zonder Stichting Fokus is Nederland weer terug bij de tijd van voor het Dorp. Is dat echt wat deze regering wil? En is het dan echt goedkoper?

Bij de afsluitende borrel werd er uitgebreid nagepraat

Anke van Hest
Afdelingsvoorzitter SP Eindhoven