Verkiezingsdebat in Laarbeek

20 februari 2011

Verkiezingsdebat in Laarbeek

De bewoners van Laarbeek organiseerden op donderdag 17 februari een avond, die naar de vorm een verkiezingsbijeenkomst was, en naar de inhoud een actievergadering, over dat wat het dorp het meest van alles dwarszit, de nieuw aan te leggen weg langs het Wilhelminakanaal.

Die gaat het dorp middendoor snijden, gaat dwars door de zwaarst beschermde natuur van de regio, kost bakken met geld (een miljard +- een paar honderd miljoen), en is nergens goed voor. Kortom, NIXweg.

Eerst kregen drie experts het woord
Hans Kloosterboer maakte op de hem eigen beschaafde wijze de hele argumentatie voor de weg met de grond gelijk. Met daarbij onder andere het argument, dat op twee van de vier hoekpunten van de Ruit industriële complexen getekend stonden die niet eens bestaan – waarschijnlijk erop gokkend dat men in Den Haag de geografie van de regio toch niet kent. Het Veghelse agro-cluster was in Beek en Donk getekend en de Automotive ergens ter hoogte van Ommel.

Een lokale high tech - MKB-er vond dat Brainport zijn geld wel beter kon besteden en de vaste lobbyist van de Kamer van Koophandel, Willem Vetter, hield een pro-verhaal op een manier alsof hij er zelf ook niet helemaal van overtuigd was.

Uit de bijdrage van de kandidaat-statenleden daarna bleek dat de meningen al een eind aan het schuiven waren (in goede richting).

Daartoe hebben enkele factoren bijgedragen. Op de eerste plaats zijn er 1200 bezwaren, een heleboel door inspanning van de SP. Op de tweede plaats blijkt dat de regeringscommissie – MER, die bij alle m.e.r.-ren adviseert, ook behoorlijk de poten onder het voornemen heeft weggezaagd.

De SP (bij monde van Statenlid Willemieke Arts) en GroenLinks waren altijd al tegen, maar nu had ook de PvdA een draai gemaakt: de nieuwe lijsttrekker Annegien Wijnands wilde eerst de N279 verbreden en pas dan kijken of er nog een Wilhelminatracé nodig was – een verstandige gedachte. Zelfs VVD en D66 zeiden dat ze betere cijfers wilden alvorens ze weer vóór wilden zijn. Uiteindelijk waren alleen CDA en PVV vóór de weg.

Fractiemedewerker Bernard Gerard rekende gedeputeerde Van Heugten (CDA) voor dat hij alles bij elkaar voor de N69, voor de Ruit en voor het Noordelijk deel van de N279 € 1.100 miljoen in kas had en € 1.750 miljoen wilde uitgeven. En dan moest de rest van Brabant nog aan de beurt komen. Hoe dacht Van Heugten dat te gaan oplossen (als die daar straks tenminste nog over ging), vroeg Gerard? Waarop Van Heugten vreselijk begon te schutteren en de zaal hem uitlachte.

Tenslotte ergert de SP zich aan Paul Smeulders van GroenLinks. Die loopt als een haan in het rondte te twitteren als dat GroenLinks de enige partij is tegen de Ruit en dat de redding van Laarbeek aan hem persoonlijk te danken is.

De werkelijkheid is, dat het organiseren van 1200 bezwaren en van een enorme hoeveelheid informatie vele man-weken gekost heeft, waarvan er één a twee voor rekening van de SP komen, het grootste deel voor rekening van de bewonersorganisaties, en nog geen vijf minuten voor GroenLinks als organisatie. Het zou fijn zijn als Paul Smeulders een wat beter gevoel ontwikkelde voor verhoudingen.

Bernard Gerard