Drugsoorlog in Brabant is landelijk probleem

2 december 2010

Drugsoorlog in Brabant is landelijk probleem

‘De criminele onderwereld mag het niet voor het zeggen krijgen. Georganiseerde misdaad kunnen we alleen goed georganiseerd bestrijden.’ Dat stelt SP-Kamerlid Ronald van Raak in reactie op de golf van geweld in Brabant. Van Raak doet een dringend beroep op minister Opstelten recherchecapaciteit beschikbaar te stellen die de drugsbendes rond Eindhoven en Helmond aan kan pakken.

Ronald van RaakVan Raak: ‘Deze strijd tegen de drugsbendes moeten we winnen. Dat kan alleen door te investeren in de recherche.’ Minister Opstelten moet dinsdag opheldering geven in de Tweede Kamer.

Dodelijke schietpartijen, een aanslag met een granaat en ernstige bedreigingen. De burgemeester van Helmond heeft met zijn gezin zelfs moeten verhuizen. De burgemeester van Eindhoven waarschuwt dat hij de strijd tegen de criminelen aan het verliezen is. De golf van geweld in Oost-Brabant is volgens Van Raak geen lokale aangelegenheid maar een landelijke kwestie. Van Raak: ‘Er is nu te weinig capaciteit om alle drugsbendes in deze regio aan te pakken. Dat zeggen de burgemeesters en het Openbaar Ministerie zelf. Ik roep de minister op zich daar niet bij neer te leggen. Als je dit op zijn beloop laat en de pakkans niet verhoogt, dan hebben de criminelen bijna vrij spel.’

Van Raak vindt ook dat de regering geen analyse heeft gemaakt van de aard van deze ernstige criminaliteit: ‘We hebben het in Nederland zo georganiseerd dat de verkoop en het bezit van kleine hoeveelheden softdrugs gedoogd wordt, maar de teelt en de bevoorrading van coffeeshops laten we bewust in handen van criminelen. We moeten er juist voor kiezen ook de ‘achterdeur’ van de coffeeshop, de teelt en de bevoorrading, te reguleren. Beëindig deze goudmijn voor criminelen, dat is een hele zorg minder. Een overheid die hier bewust niet voor kiest biedt de criminelen grote kansen.’

Dit artikel is overgenomen van www.sp.nl/justitie