Nieuwe ledendag: een warm welkom

22 november 2010

Nieuwe ledendag: een warm welkom

Op 20 november vertrokken mijn dochter en ik met de trein naar Den Haag. Ik was ingeloot om deel te nemen aan de introductiedag voor nieuwe leden. Mijn dochter van 14 mocht mee als introducé. Na de dag zijn we met een vol hoofd en tevreden gevoel naar huis gegaan. Trots dat ik lid ben geworden van een partij die in praktijk laat zien waar ze voor staat.

Bij aankomst op het station werden we opgewacht door SP-ers die ons de weg wezen naar het Tweede Kamer gebouw. Na een check door de beveiliging kwamen we binnen in de grote hal. Hier wachtte ons een warm welkom door kaderleden, met koffie en lekkers, muziek en een map met informatie over de dag. Anke van Hest was ook ingeschakeld. De hal vulde zich al snel met nieuwe SP-leden. Het was bijzonder om te ontdekken dat het er zoveel zijn. Mensen uit alle hoeken van het land en ook met allerlei achtergronden.

Wachten op wat komen gaat

Om elf uur heette Jan Marijnissen ons welkom. Hij vertelde over de partij en de ontwikkelingen. Daarna begon voor ons de rondleiding door het Tweede Kamer gebouw. Het was heel bijzonder om te zien waar alle Kamerleden hun werk doen. We hebben echt in de blauwe stoeltjes van de Tweede Kamer mogen zitten. Ook de ruimte waar de Tweede Kamer vroeger vergaderde en de rookkamer waren indrukwekkend. De mooiste ruimte vond ik de bibliotheek, waar alle vergaderstukken sinds 1814 worden bewaard. Je voelt hier echt de geschiedenis van onze democratie. Ondertussen vertelden de “tourleiders” ons veel over de geschiedenis en de details van het gebouw en over hoe het er in Den Haag aan toe gaat. Helemaal gaar van alle informatie vielen we aan op de lunch.

In de Tweede Kamer

Na de lunch mochten we in één van de vergaderzalen in debat met de Kamerleden. We zaten in de zaal waar normaal vaste commissies van de Tweede Kamer vergaderen. Wij zaten op de publieke tribune. Mijn dochter mocht achter de vergadertafel op de plaats van een Kamerlid zitten. Beleidsmedewerker en voorzitter van de SP in den Haag, Ingrid Gyömörei, vertelde hoe commissies werken. Daarna kwam Paul Ulenbelt. Later werd hij afgelost door Renske Leijten en Nine Kooiman. Zij werden afgelost door Farshad Bashir en Jasper van Dijk. Allemaal vertelden ze wat ze in de Kamer deden en naar welke drie problemen hun grootste zorg uitgaat. Ook vertelden ze van enkele resultaten die al bereikt zijn, ondanks dat ze in de oppositie zitten. Toen was er tijd om vragen te stellen. Iedere spreker werd serieus genomen. Er werden e-mail adressen uitgewisseld met mensen uit de zaal om afspraken te maken om eens te komen kijken. Mijn dochter mocht van de interruptie microfoon gebruik maken om haar vraag te stellen over stiekem alcohol gebruik op scholen. Ik kreeg antwoord op de vraag wat er gebeurt met de handtekeningen die we ophalen voor de actie ‘Wij willen werk, geen armoede’. De boodschap is duidelijk: er wordt geluisterd en alle leden van de SP worden gezien als ogen en oren van de Kamerleden.

Emile Roemer aan het woord
Emile Roemer aan het woord / Foto: Helen Vereijken

De tijd vloog voorbij. Het was zo tijd voor een goed verzorgde afscheidsborrel. In de ontvangsthal vertelde Emile Roemer met humor over wat hem bezig houdt. Er is met dit kabinet veel te doen voor de SP. Tenslotte hebben we geschreeuwd om cultuur.

Moe van alle indrukken vertrokken we met de trein weer naar huis. In de trein stonden overal SP-tasjes die we hadden meegekregen met informatie en iets lekkers voor onderweg. In mijn dochters tas zat nog een heel bijzonder aandenken: een SP map met de handtekening van alle Kamerleden die aanwezig waren. Vet Gaaf!

Aartje van Oostenbrugge