Europees Parlement komt naar je toe

27 oktober 2010

Europees Parlement komt naar je toe

SP Europarlementariër Dennis de Jong was afgelopen maandagavond één van de gasten bij Café Europa in Grand café Berlage. De economische crisis was het hoofdthema van de avond. Dit was aanleiding voor veel SP-ers om te komen luisteren en mee te praten.

Andere gasten waren PvdA Europarlementariër Thijs Berman, VVD Provinciale Staten lid Marijke Tsoutsanis, voorzitter CDJA Brabant Quinten Weeterings en Jo van Ham, lid van het College van Bestuur van de TU Eindhoven. Na de pauze droeg de Eindhovense PvdA wethouder Staf Depla een column voor en voegde hij zich tussen de andere sprekers. Jammer genoeg had D’66 Europarlementariër Marietje Schaake op het laatste moment afgezegd.

Dennis gaf korte en duidelijke antwoorden

Hoe pakt Europa de crisis aan en wat betekent dat voor Eindhoven en Brabant? Wat kan Europa leren van Eindhoven? Volgens de flyer van deze avond zouden we antwoorden krijgen op deze vragen.

Dennis kon de aftrap geven en maakte meteen duidelijk hoe de SP er over denkt: “De crisis komt door de graaicultuur en managers die vooral korte termijn winst willen maken. Er moet meer toezicht komen op de banken en een bankenbelasting en we moeten voorkomen dat financiële instellingen of bedrijven zo groot worden dat ze niet mogen omvallen en de belastingbetaler de rekening krijgt voorgeschoteld”.
Helaas kwam het daarna niet tot een echte discussie hierover: andere sprekers gingen al gauw hun eigen onderwerpen naar voren brengen, variërend van de groeikracht van de regio Eindhoven en de rol van de Europese fondsen daarbij tot publiek-private samenwerking in het onderwijs.

Er kwam niet echt een pittige discussie op gang

In het tweede deel van de avond kreeg het publiek gelegenheid om vragen te stellen. Zo vroeg een van de sprekers of de nationale bezuinigingen op cultuur niet gecompenseerd kunnen worden door Europees geld (antwoord: nee, hier gaat Brussel niet over). Een andere spreker vroeg meer aandacht voor de positie van lager opgeleide jongeren. En veel vragen gingen ook over het Europese Parlement als zodanig, en over de zichtbaarheid van Europarlementariërs in Nederland.

Het publiek kreeg gelegenheid om vragen te stellen

De tekst van de flyer ‘Het Europees parlement komt naar je toe’ heeft Dennis de Jong zeker waar gemaakt. De Jong heeft vooraf en tussendoor met veel aanwezige mensen kort gesproken. En tijdens het debat heeft hij aan de hand van verschillende voorbeelden duidelijk gemaakt waar hij mee bezig is in Europa. Op deze manier is Europa zeker dichter bij Eindhoven gekomen.

Dennis sloot de avond positief af met een complimentje aan het aanwezig publiek “Ik ben blij om te zien dat de mensen met Europa bezig zijn en hier heen komen om te luisteren naar ons”.

Anke van Hest
Afdelingsvoorzitter SP Eindhoven