Noodklok in de zorg

9 november 2009

Noodklok in de zorg

Afgelopen zaterdag 7 november stonden we op de markt om onze steun te betuigen aan de “Noodklok-campagne”. Dit is een campagne van een aktiegroep van medewerkers uit de zorg, die aandacht wil vragen voor de wantoestanden en tekorten in de zorgsector.

De aktiegroep vraagt iedereen om een petitie te ondertekenen, waarmee wordt gevraagd om een parlementaire enquête naar de effecten van marktwerking in de zorg. Meer informatie is te vinden op: www.zorgcrisis.info. Ook kun je daar de petitie ondertekenen. Doen!

Mw. A. van Velthoven hield een persoonlijk verhaal
Mw. A. van Velthoven hield een persoonlijk verhaal / Foto: Trudy van der Wielen

Vanuit Eindhoven hield mw. A. Van Velthoven nog een persoonlijke verhaal over de zorg die zij heeft ontvangen in de afgelopen jaren. Nu ze sinds kort in een Fokuswoning woont, weet ze dat het ook ánders –en beter- kan. In een Fokuswoning houd je de regie over je eigen leven en bepaal je zelf welke ondersteuning je nodig hebt, en ook wannéér.

De financiering van Fokuswoningen dreigt over te gaan naar de AWBZ. De angst is dat het menselijke gezicht van deze zorg snel zal verdwijnen, wanneer de AWBZ-burocratie het gaat overnemen.

Trudy van der Wielen
Redactie SP Eindhoven