Luchtkwaliteitsonderzoek Milieudefensie stemt niet optimistisch

14 november 2009

Luchtkwaliteitsonderzoek Milieudefensie stemt niet optimistisch

De Vereniging Milieudefensie (VMD) heeft bijna 700 vrijwilligers in den lande bereid gevonden om mee te doen aan een luchtkwaliteitsonderzoek (daarna was het materiaal op). Ze kregen elk drie buisjes, die ze op een relevante plek moesten ophangen.

Na aftrek van gemaakte fouten en gejatte buisjes leverde dit ruim 600 bruikbare metingen op. Het Eindhovense SP-lid Jan van Erp (raadscommissie Wonen en Ruimte) was een van hen.

De gebruikte Palmes-tubes reageren op NO2. Dat gas ontstaat bij hoge temperatuur, dus bij verbrandingsprocessen, uit atmosferische stikstof en zuurstof. Het is slechts één van de vele componenten van luchtvervuiling, maar het is een component die vaak als maatstaf gebruikt wordt. Waar NO2 is, is de rest meestal ook.

VMD heeft de zaak zo goed als bij de gegeven opzet mogelijk opgezet. De meting is niet buitengewoon nauwkeurig, maar door vergelijking met materiaal van de Amsterdamse GGD en met andere bronnen is een zekere mate van vergelijking mogelijk. Rare metingen zijn er uitgevist. Uiteindelijk blijft een onzekerheidsmarge van ca 30 a 40%. Door de breedte van de proef echter is de uitkomst toch redelijk waardevol.

Milieudefensie wil zijn metingen naast en tegenover de officiële rekenmodellen plaatsen. Een goed rekenmodel, met goede input, kan gemiddeld gelijk hebben maar er recht voor jouw huis net naast zitten. Je kunt er beleid mee maken, maar het zegt niets over de longen van Marietje Jansen die nou net langs de snelweg woont.

De Europese Unie eist, dat het NO2-gehalte gemiddeld onder de 40 μg/m3 zit. Dat is niet omdat het onder die grens gezond is, maar dat is omdat men het niet over een lagere waarde eens kon worden. Desalniettemin schreeuwt wegen- en woningbouwend Nederland moord en brand en daarom heeft Nederland uitstel gekregen tot 2015. Tot die tijd mag het 60 μg/m3 zijn, als er een plan ligt dat het in 2015 40 is. Zo’n plan is geschreven (de Saneringstool), maar VMD laat daar niet veel van heel.

In onze regio zijn ook een aantal metingen gedaan. Het kruispunt Eisenhowerlaan-Koudenhovenseweg blijkt met 75 μg/m3 het vierde vuilste van de onderzochte 620 locaties. Dat is ook boven de tijdelijke soepele wettelijke norm. De zes andere Eindhovense locaties (waarvan 3 in het centrum) zitten tussen de 30 en de 40 μg/m3.

Er zijn ook cijfers van het RIVM voor Eindhoven over 2008 (Leenderweg, Genovevalaan, NoordBrabantlaan). Die schommelen rond de 40 μg/m3. VMD heeft dus bepaald niet oneerlijk gerekend. Son zit bij VMD rond de 15 tot 25 μg/m3. In de rest van ZuidOost Brabant zijn de meetlocaties bij VMD zo schaars, dat ze gezamenlijk als een soort achtergrond fungeren van 20 a 30 μg/m3.

Er is alle reden om aandacht te besteden aan de luchtkwaliteit in Eindhoven (maar dat was bekend). Daar wordt door de huidige coalitie PvdA/CDA/SP de nodige aandacht aan besteed met een langzaam vervoer – beleid, voorbeeldbeleid en met de milieuzone binnen de Rondweg. Genoeg is het niet, maar dat is op korte termijn ook moeilijk te verwachten.

Bepaalde maatregelen zijn alleen landelijk of Europees uitvoerbaar, zoals de elektrische auto. Of die macro de luchtvervuiling tegengaat is de vraag, maar micro in de Eindhovense binnenstad kan het helpen.

Sommige maatregelen zijn dubbelzinnig: de groene golf bijvoorbeeld. Lokaal vermindert het groene stoplicht de emissies, maar de toename van het autoverkeer die uit het grotere gemak voortvloeit bederft het effect in een groter gebied. Voor de SP komt de groene golf dus pas in aanmerking als betere maatregelen gerealiseerd zijn.

Interessant is nog, tot slot van rekening, hoe de resultaten van Milieudefensie verdeeld zijn. Er zijn er vele honderden in Amsterdam en omgeving. Son en Breugel zijn goed voor 19 adressen, Eindhoven voor 7, en de rest van de regio samen voor 6. Reden: in Son en Breugel is een afdeling van Milieudefensie. Eigenlijk zou er in Eindhoven ook een afdeling moeten zijn.

Bernard Gerard
Gemeenteraadslid SP