AOW leeftijd: 5000 betogers op de been in Eindhoven

22 november 2009

AOW leeftijd: 5000 betogers op de been in Eindhoven

Zaterdagochtend verzamelden zich duizenden betogers in en rond het Klokgebouw op Strijp-S in Eindhoven voor de demonstatie tegen de verhoging van de AOW-leeftijd. Onder de demonstranten bevonden zich ook SP Tweede Kamerleden Emile Roemer, Hans van Leeuwen en Fons Luijben en tientallen SP-leden die vanuit alle hoeken van het zuiden van het land naar Eindhoven waren afgereisd om deel te nemen aan de betoging.

De betogers werden onthaald met koffie en een lunchpakket. In een actie van de Eindhovense SP werden er meer dan tweeduizend "65 blijft 65"-stroopwafels aan de betogers uitgedeeld. "We zijn ze allemaal kwijt", vertelde SP-actievoerder Hans Bosman. In de nokvolle, snikhete zaal wisselden toespraken en muziek elkaar af. Regionaal actiecoƶrdinator Henk van Rees, van FNV Bondgenoten, wist het gehoor te vertellen dat niet de verwachte 1500 maar meer dan 5000 mensen de zaal vullen.

Betogers op de been
Betogers op de been / Foto's: Rob de Kruif

Na enkele toespraken van verschillende vakbondsleiders maakte Sinterklaas zijn opwachting. Pieten droegen protestborden met teksten zoals "Door de schoorsteen glijden na 65 wil ik vermijden en "Na 65 de daken op, dacht het niet". De overhoogbejaarde goedheiligman maakte zijn ongenoegen kenbaar over de voorgenomen leeftijdsverhoging en vond plan volstrekt onbegrijpelijk.

Onder begeleiding van een sambaband, Sinterklaas met rollator en het luid scanderen van onder andere "actie, actie, actie" liep de stoet van demonstranten van het Klokgebouw naar de Eindhovense markt. Onderweg zetten tal van betogers, toeschouwers en omwonenden hun handtekening tegen de verhoging van de AOW-leeftijd. SP-raadslid Bianca van Kaathoven verzamelde meer dan 300 handtekeningen. In totaal tekenden meer dan duizend mensen tijdens de tocht de petitie.

In het centrum baanden de betogers zich een weg langs de Piazza over de Demer tussen het winkelend publiek en de zaterdagmarkt naar het marktplein. Hier werden ze onthaald met muziek en nog meer toespraken van leiders van de FNV en de CNV waarin hard werd uitgehaald naar het kabinet en de politieke partijen die voorstander zijn van het AOW-plan. De anwezigen werd opgeroepen om "die volksvertegenwoordigers in Den Haag" middels een petitie te laten wat ze van de verhoging vinden. Met een uitloop van ruim anderhalf uur werd om half drie de actie beƫindigd.

Kijk hier voor een foto-impressie van deze dag.

Rob de Kruif
Redactie SP Eindhoven