65 blijft 65

12 november 2009

65 blijft 65

Vandaag 12 november wordt er weer gedemonstreerd bij de Tweede Kamer na een oproep van de FNV tijdens de bespreking van het nieuwe wetsvoorstel over de AOW in het parlement. Minister President Balkenende moest erbij aanwezig zijn evenals andere ministers, dat was een eis van de oppositie.

De SP heeft ook al eerder opgeroepen door te gaan met acties en met name 21 November is uitgeroepen tot landelijke actiedag. In Eindhoven om 11.00 uur bij het Klokgebouw zal er ook een manifestatie zijn in samenwerking met het FNV.

De opgestelde volkspetitie 65 blijft 65 heeft inmiddels al ruim 150.000 handtekeningen opgeleverd. De SP heeft ook een uitgave van brochure Spanning gewijd aan de AOW en trekt duidelijke conclusies. De verhoging van de AOW leeftijd is ongewenst, onnodig en ook onzinnig!

Uit allerlei onderzoeken blijkt dat een meerderheid van de mensen tegen verhoging van de AOW leeftijd is. Het regeringsvoorstel kan daarom niet op een draagvlak rekenen.

De arbeidsdeelname van mannen in de leeftijdscategorie 55-65 jaar was in 1973 nog 45% in 2006 is dat gedaald naar zo'n 18 %. Voor vrouwen ligt dat nog veel lager bij 8%.

Daar is nog een belangrijke winst te halen, door mensen te stimuleren en te begeleiden om langer door te werken.

De AOW was en is een volksverzekering voor alle Nederlanders. De regering maakt er nu in haar wetsvoorstel een werknemers-verzekering van omdat het arbeidsverleden en de zwaarte van het werk bepalen wanneer iemand de AOW gaat krijgen.

Alle deskundigen hebben al gereageerd dat een onderzoek naar de zwaarte van beroepen nooit tot een werkbare regeling zal leiden. Niet alleen fysiek maar ook geestelijk kan werk heel zwaar zijn . Bovendien wil je ook niet dat 65 plussers nog voor de klas staan of aan een ziekenhuisbed.

Gelukkig gaat het wetsvoorstel niet direct in maar ook niet heel geleidelijk. Vanaf 2020 gaat de AOW leeftijd in één stap naar 66 jaar en vanaf 2025 naar 67 jaar. Dus iedereen die op 1 januari 2010 55 jaar of ouder is kan nog wel op 65 jarige leeftijd met pensioen. Pech voor mij want ik ben een paar maanden te laat geboren! Dit schept een grote rechtsongelijkheid.

De nieuwe pensioenregeling was nodig volgens het kabinet omdat er € 4 miljard bezuinigd moest worden. De SER kreeg de ruimte om met een alternatief plan te komen als het maar evenveel geld zou opleveren. Dat is helaas niet gelukt omdat de werkgeversorganisaties weinig solidair waren met de vakbonden.

Enige weken geleden werden de resultaten bekend van een onderzoek door de Universiteit van Utrecht onder leiding van hoogleraar Belastingrecht G. Michielse naar de afdracht van vennootschapsbelasting door multinationale ondernemingen in Nederland. Het tv- programma Zembla besteedde er op 18 oktober jl. uitgebreid aandacht aan.

De Multinationals betalen veel minder belasting dan de wettelijke 25,5% en daardoor loopt de overheid een bedrag mis van circa € 16 miljard per jaar !! Staatssecretaris van Financiën Kees de Jager reageerde hier direct op maar kwam met oude CBS cijfers (2001 tot 2006), die een veel rooskleuriger beeld schetsen. Multinationals zouden maar vier procent minder betalen dan de eis van 25,5% . Een vreemde conclusie als je bedenkt dat hoge ambtenaren van de belastingdienst eind februari 2008 al signaleerden dat de schatkist miljarden euro's misliep aan vennootschapsbelasting bij multinationals, juist door nieuwe wetgeving die vanaf 1 januari 2007 in werking is getreden.

Eens te meer een bewijs voor de stelling "the rich pay less and the poor pay more"!

De gewone burgers moeten weer opdraaien de gevolgen van de financiële en economische crisis en de banken houden hun riante bonussen en de multinationals hun miljarden winsten. Wanneer gaan we eens echt werken aan een solidaire samenleving?

Ruud Thelosen
Redactie SP Eindhoven