27 oktober 2009

SP Eindhoven en Geldrop naar de Tweede Kamer

Op vrijdag 23 oktober zijn de twee afdelingen een gezellig dagje op stap geweest. We konden vanuit de landelijke organisatie met de befaamde SP-touringcar naar de Tweede Kamer om aldaar een lunch en een rondleiding te krijgen.

Met meer dan veertig personen was het dan ook een dolle boel onderweg, maar tijdens de tochten door het Tweede Kamergebouw was het maar wat stil. Waarschijnlijk was een ieder onder de indruk en wilde niet missen wat de gids ons te melden had. De algemene indruk was dat het er 'toch wel heel anders uitziet' in het echt.

SP Eindhoven en Geldrop naar de Tweede Kamer

De plenaire zaal is een stuk kleiner dan doet vermoeden en de 'oude Tweede Kamer'-zaal viel toch wat tegen met het opgeschilderde marmer. Degenen die er vaker waren geweest waren er op voorbereid.

Wat voor een ieder in de smaak viel was de zogeheten 'Handelingenkamer'. Een kamer waarin een hele historie aan boeken en documenten waren opgeslagen. Deze kamer leek op een filmset van één van de films van Harry Potter. Helaas voor de Harry Potter-fans, het werd voornamelijk als bibliotheek gebruikt en is in het verleden gebruikt als crisiscentrum, bijvoorbeeld tijdens de bekende treinkapingen in de jaren '70.

Na de rondleiding konden we in gesprek gaan met Fons Luijben. Dit Tweede Kamerlid van de SP kwam speciaal voor ons om vragen te beantwoorden en om zichzelf voor te stellen. Fons vertelde over zijn arbeidsverleden en over zijn functie binnen de SP. We kwamen ook Bart van Kent, een Eindhovens oud-gemeenteraadslid, tegen. Hij hoorde van onze komst en wilde er graag even bij zijn.

Het was al met al een zeer geslaagde dag en we hopen dat een ieder uitermate heeft genoten!

Kijk hier voor een foto-impressie van deze dag.

Marcel Lathouwers