Trudo koeieneert bewoners Hastelweg-Sportlaan en brengt energieproject VMBO-school in gevaar

21 juli 2009

De SP-raadsleden Bernard Gerard en Carin van den Crommert hebben vragen gesteld over het sloopbesluit van de woningbouwvereniging Trudo over de woningen in de Hastelweg en de Sportlaan.

Reacties kunt u onderaan het artikel toevoegen.

Ze hebben drie samenhangende invalshoeken: de omgang tussen Trudo en de bewoners, de toepasselijkheid van de Verordening Samenspraak en Inspraak, en de voortgang van het Warmte Koude Opslag – Project (WKO) rond de nieuw te bouwen VMBO-school aan de Botenlaan.

Sportlaan - Hastelweg
Sportlaan - Hastelweg / Foto: Anke van Hest

Tot de eerste maanden van 2008 was Trudo met de bewoners in gesprek over renovatie van de woningen waaraan sinds de overdracht uit de boedel van het voormalige Gemeentelijke Woningbedrijf (ongeveer 20 jaar geleden) nog geen groot onderhoud heeft plaatsgevonden. Daartoe had in 2007 een bouwkundig onderzoek plaatsgevonden.

Ineens moest het anders. Op 1 oktober deelde Trudo als een voldongen feit mee dat de huizen gesloopt moesten worden. Deze donderslag bij heldere hemel viel volledig verkeerd in de buurt. De bewoners verzetten zich hardnekkig en vindingrijk. Leuk is anders, want het wordt een slepende kwestie. De communicatie door Trudo daarin wordt door alle betrokkenen afgekeurd.

De bewoners brengen de omslag in het standpunt van Trudo in verband met het WKO-project. De patstelling is niet alleen beroerd voor de bewoners, maar ook voor het WKO-project. De inschakeling van woningen bij het VMBO-project was een uniek kenmerk, dat Senternovem ertoe bracht bijna 8 ton subsidie te geven. Als de woningen niet ingeschakeld worden, is er mogelijk een probleem met de subsidievoorwaarde.
Overigens kunnen de woningen na renovatie ook met het project meedoen (schat de SP in), maar dan is de milieuwinst kleiner. (Voorzover dat in te schatten valt overigens niet heel veel kleiner.)

De gang van zaken leidt ook tot een ander soort vraag, namelijk of de in september aangenomen Verordening Samenspraak en Inspraak hier van toepassing is. Deze vraag valt uiteen in twee delen.
Officieel bindt de verordening alleen bestuursorganen en hoewel het soms anders lijkt, is Trudo geen bestuursorgaan. Men kan echter wel de vraag stellen of corporaties, die een partner van de gemeente willen zijn, de verordening niet vrijwillig zouden kunnen onderschrijven. Vervolgens is de vraag hoe dan de plaats is naast het BBSH en de Overlegwet.

De tweede vraag is of de Verordening op de gemeente van toepassing is als de gemeente zich aansluit bij een besluit (in dit geval sloop) van een corporatie. Voorzover de SP weet, was de gemeente niet betrokken bij het sloopbesluit, maar heeft de gemeente daarna in het Werkplan Strijp en de Prestatieafspraken het sloopbesluit wel als voldongen feit aanvaard en haar steun toegezegd aan het vervolg.

De SP ziet maar één oplossing om uit de impasse te komen, en dat is dat er aan de bewoners twee serieus doorgerekende alternatieven aangeboden worden, beide tegen de achtergrond van het WKO-project: een variant met renovatie, en een variant met sloop. Daarover moet normaal gepraat en gestudeerd kunnen worden. Trudo moet zich dan neerleggen bij een duidelijke bewonersuitspraak. Tot nu toe wil Trudo hier niet aan.

Gezien de voorgeschiedenis en de belangen stelt de SP voor dat het College zich actief met het conflict bemoeit.

Bernard Gerard
SP raadslid

Lees hier de volledige versie van de raadsvragen.