Eindelijk een betere tunnel en liften in Eindhovens station
Eindelijk een betere tunnel en liften in Eindhovens station
Al veel mensen en partijen hebben erover gesproken, en de SP en ROOD hebben er actie voor gevoerd: voor een betere tunnel onder het spoor door. Er zijn meerdere goede redenen om dat te willen.
De eerste (daar vroegen ROOD en de SP aandacht voor) is de bereikbaarheid van de perrons. Er is in Eindhoven alleen een roltrap omhoog (niet omlaag), en er is alleen een lift voor wie de weg weet en heel moeilijk doet. Probeer maar eens met een rolstoel het perron op of af te komen.
Ten tweede begint de capaciteit van het trein- en busstation te klein te worden. De vervoersstromen nemen toe. Voor een deel (al is dat deel nog niet zo groot) is dat ook het gevolg van een verschuiving van auto naar openbaar vervoer en fiets.
Ten derde is het station een relatief gevaarlijke plek. In het recent aangenomen externe veiligheidsbeleid is de spoorzone het risicogebied voor ongelukken (bijvoorbeeld, wat al eens gebeurd is, ontspoorde wagons met gevaarlijke stoffen). Binnen de spoorzone is het station de drukste plek. Daarnaast is het station een voor de hand liggende plek voor een terroristische aanval. Niet voor niets mag Eindhoven hier op kosten van het Rijk camera’s ophangen. Of dat wat helpt is een tweede, maar het tekent de situatie.
Men moet zich maar eens proberen voor te stellen dat men het station op een druk moment moet evacueren, of dat er iemand in de tunnel staat te schieten.
Tenslotte kan men de huidige tunnel ook lelijk vinden of claustrofobie opwekkend.
Het lijkt er nu van te komen. Minister Camille Eurlings is er speciaal voor naar Eindhoven gekomen (per trein zelfs) om aan wethouder Van Merrienboer 12,5 miljoen te geven. Beide glommen van trots. De provincie is goed voor hetzelfde bedrag. De NS doneert 12 miljoen en Eindhoven zelf 6 miljoen (waar de raad overigens nog ja tegen moet zeggen, en dat zal de SP in elk geval graag doen). Met Europese subsidie erbij hoopt men in totaal aan 71 miljoen te komen. Dat moet genoeg zijn om de tunnel hoger te maken en vier maal zo breed, en om de gewenste liften en roltrappen omlaag te bouwen.
Rijk en provincie eisen dat hun geld snel opgemaakt moet worden. Dan is het trouwens meteen een mooi crisisproject.
Dat betekent, dat het inderdaad best mogelijk is om het station ingrijpend te verbeteren zonder dat daarvoor de complete Fellenoord op de schop moet, zoals ex-wethouder Schreurs (D66) de Raad op het einde van de vorige periode wilde doen geloven. Toen lag er een plan voor, dat voor een groot deel geheim moest blijven en dat al bij voorbaat vele miljoenen verlies inboekte. Toenmalig SP-woordvoerder Bernard Gerard zag dat helemaal niet zitten en in het huidige Program van Samenwerking staat dan ook dat er in elk geval in deze periode geen grootschalige plannen aan de Noordkant van het station plaatsvinden. Hooguit mag er naar worden gekeken.
De SP blijft vooralsnog in deze kritische houding volharden. Onder grootse en meeslepende plannen moet wel een heel erg duidelijke en goede kosten-baten analyse liggen (met in elk geval een beter en groter busstation) met een robuuste risicoparagraaf.
Dat op dit moment bijna 11% van de kantoren in Eindhoven leeg staat, is daarbij een belangrijke overweging.
Bernard Gerard
SP raadslid
Reacties