h

Even was er zicht op een nieuw evenementenbeleid

8 januari 2009

Even was er zicht op een nieuw evenementenbeleid

Op 6 januari werd in de commissie van wethouder Mittendorf het raadsvoorstel tot het vaststellen van het evenementenbeleid besproken. De SP was daar blij mee, er lag eindelijk een stuk. Dit na een lange voorgeschiedenis, waarin ons vooral tegenstond dat evenementen steeds in dienst van de beeldvorming van de stad gebruikt werden.

Positief in het verhaal was vooral dat evenementen niet meer in één adem, als ondersteuning en dienend aan citybranding en –marketing worden genoemd.

Er komt een gemeentelijke afdeling evenementen, verantwoordelijk voor wijk- en stadsgebonden evenementen en een bureau Citymarketing om Eindhoven buiten de stadsgrenzen op de kaart te zetten. Dit kan veel helderheid brengen voor mensen die een evenement willen organiseren, duidelijk is waar je voor steun, in natura of financieel, kunt aankloppen en hoe de regels zijn.

Jammer is echter dat dit raadsvoorstel maar een deel, de helft, van het verhaal is. Citybranding en marketing en het daarbij passende bureau valt onder de bevoegdheid van de burgemeester, en die praat met zijn commissie in maart over dat deel. Wij vonden dat nogal verwarrend en daarin stonden we niet alleen.

Er waren veel insprekers, uit de hoek van evenementenorganisatie en van de commercie, zij probeerden de commissieleden te overtuigen van de ondeugdelijkheid van het voorstel. Veel fracties gingen daarin mee. De SP stelde vast dat de insprekers twee maanden te vroeg waren en dat het voorstel veel te vaag, maar in de basis niet slecht was.

Wethouder Mittendorf zag zich genoodzaakt om het hele voorstel terug te nemen, zij beloofde nadere bestudering en aanpassing.

Wordt vervolgd.

Ans Heesterbeek
Fractievoorzitter

U bent hier