h

SP steunt bestemmingsplan Bloemenbuurt–Zuid

7 november 2008

SP steunt bestemmingsplan Bloemenbuurt–Zuid

In de gemeenteraad van 21 oktober moest het bestemmingsplan Bloemenbuurt-Zuid vastgesteld worden. Carin van den Crommert was woordvoerder. De SP heeft dit voorstel gesteund, ondanks bezwaren van een flink deel van de buurt tegen de verkeersontsluiting van de nieuwe wijk. Bezwaren, die extra gestimuleerd waren vanuit Leefbaar Eindhoven en het Ouderen Appel, maar dat is op zich hun goede recht.

WAAR HET BESTEMMINGSPLAN WEL OVER GAAT
Het is goed te benoemen waar het bestemmingsplan wèl en níet over gaat, want er spelen in de Bloemenbuurt-Zuid een aantal zaken door elkaar. Voor de helderheid: de Bloemenbuurt-Zuid is de hele wijk rond het Gerardusplein, waarvan de buurt met de gesloopte Domeinwoningen een deel is. De verkeersaanpak in het Domeindeel heeft gevolgen voor de hele wijk. Vandaar dat er ook uit andere delen van de Bloemenbuurt-Zuid reacties zijn.

Bestemmingsplan Bloemenbuurt-Zuid
Bestemmingsplan Bloemenbuurt-Zuid / Foto: Anke van Hest

Het belangrijkste is dat in het bestemmingsplan de kaders vastgesteld worden voor de herbouw van 350 gesloopte Domein-woningen rond de Dahliastraat. De sloop was terecht en de uitgangspunten voor herbouw worden op hoofdlijnen gesteund door de bewoners. Dat bleek uit een buurtonderzoek annex buurtvergadering, die de SP belegd heeft. Er ligt een door de wijk gedragen akkoord. De nieuwe wijk krijgt een aanvaardbare mix van huur- en koopwoningen, het wordt een aantrekkelijke wijk en het aantal huizen is groot genoeg voor een redelijk zekere terugkeergarantie. Om het woonklimaat aantrekkelijk te houden, worden de huizen langs de Rondweg op een wal gebouwd, waardoor de wijk erachter rustiger is en de huizen langs de Rondweg over het drukke verkeer heen kijken.

Een belangrijke onderdeel in het bestemmingsplan is de verkeersontsluiting van de nieuwe wijk. Anders dan vroeger wordt de nieuwe wijk niet meer ontsloten op de ventweg van de Rondweg (die daar Leostraat heet). Alle autoverkeer vanuit de nieuwe wijk moet eruit via de Gladiolusstraat of de Gerarduslaan. Daar wordt het wat drukker. Omdat het sowieso al erg druk is in dit deel van Stratum (ook dat bleek uit het buurtonderzoek van de SP), is dat niet fijn voor de mensen die daar wonen.

De SP heeft begrip voor de gevoelens, maar heeft ze niet overgenomen. Daarvoor ziet de SP goede redenen.
De eerste is dat het ontsluiten op de ventweg van de Leostraat zou betekenen, dat er minder huizen gebouwd konden worden en dat de huizen op de geluidswal slechter bereikbaar zouden worden. Er was sprake van een keuze tussen het belang van de auto en het belang van de volkshuisvesting. Als regel wint bij de SP dan de volkshuisvesting.
De tweede is dat de weggetjes, die in de oude wijk op de ventweg “afwaterden” (de Brem- en de Anjelierstraat) relatief weinig auto’s trokken, en dat aantal bestond dan nog eens voor ongeveer de helft uit sluipverkeer. Deze mening is gebaseerd op tellingen. De stijging van het verkeer in de Gerarduslaan en de Gladiolusstraat door het afkoppelen van de ventweg zal dan ook beperkt zijn. De autoaantallen blijven een heel eind onder de norm. De hele wijk wordt 30 km/uur – gebied, de route over de twee straten wordt opnieuw ingericht en de kruispunten van de twee straten met de Aalsterweg en de Leenderweg worden of zijn al verbeterd. De hulpdiensten hebben geen probleem met de nieuwe situatie.
De derde is dat de Rondweg opgewaardeerd moet worden. Dat is bijvoorbeeld nodig om het doorgaand autoverkeer uit het centrum weg te houden. Een opgewaardeerde Rondweg is moeilijk te rijmen met talloze op- en afritten van ventwegen met langzaam verkeer.

Bestemmingsplan Bloemenbuurt-Zuid
Bestemmingsplan Bloemenbuurt-Zuid / Foto: Anke van Hest

Overigens zijn deze overwegingen niet nieuw. In het Masterplan zijn ze ook al besproken en zijn bovengenoemde keuzes al gemaakt. Leefbaar Eindhoven, het Ouderen Appel en de andere lokale partijen gebruiken het bestemmingsplan als een herkansing voor een discussie die ze eerder verloren hebben.

WAAR HET BESTEMMINGSPLAN NIET OVER GAAT (MAAR WAT WEL SPEELT)
Domein heeft in de nieuwe wijk gekozen voor Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO). De toekomstige bewoners bepalen blokgewijze ten dele hoe hun toekomstige woningen eruit gaan zien. Dat blijkt een complex proces. Domein heeft zich behoorlijk vertild aan dit experiment. Dat gaat ze veel geld kosten. Als er niets gebeurt heeft de woningbouwvereniging een probleem. Vandaar dat Domein aan aanpassingen werkt, die tot nieuw overleg met de gemeente zullen leiden. Die aanpassingen maken echter geen ander bestemmingsplan nodig. Zowel de oude als de nieuwe opzet passen in het bestemmingsplan. Mogelijk moet wel een ander plan veranderd worden (het Beeldkwaliteitsplan), maar dat stond op 21 oktober niet ter discussie.

Overigens heeft de SP (nog?) geen definitief oordeel over de verdiensten van het CPO. In eerste instantie hebben we het concept het voordeel van de twijfel gegeven. Aan de ene kant bevordert het proces de saamhorigheid, aan de andere kant vraagt het erg veel van de bewoners en hun begeleiders. Bovendien is het proces extra gecompliceerd als er zowel huurders als kopers bij betrokken zijn, zoals hier.

We wachten met een klein beetje scepsis de aangekondigde evaluatie af.

Wat ook is gaan spelen is de gedachte van verkeerswethouder Van Merriënboer om niet alleen het kruispunt Rondweg-Aalsterweg ongelijkvloers te maken (dat schiet aardig op), maar ook om de kruising met de Leenderweg mee te nemen. De Leostraat daartussen in zou dan overdekt of verdiept worden aangelegd.

Voor deze uitbreiding bestaan echter nog geen budgetten en geen plannen. Het is (zeker in de huidige crisistijd) nog maar de vraag of de opzet lukt en zo ja, hoeveel geld en hoeveel jaar dat kost. Zeker langer dan de Bloemenbuurt-Zuid kan wachten.

De SP zag de gewijzigde tunnelambities en het CPO-verhaal niet als voldoende argument om de vaststelling van het bestemmingsplan uit te stellen, zoals Leefbaar, het Ouderen Appel en de andere lokale partijen wilden. Er waren overigens in de raadsvergadering ook bewoners, die met het CPO bezig waren, die de gemeenteraad bezwoeren om toch vooral “ja” te zeggen tegen het bestemmingsplan. Anders kwam hun bouw stil te liggen.

Het verkeer in Stratum is inderdaad een probleem. Maar van dat probleem is de ontsluiting van de Bloemenbuurt maar een heel klein onderdeel. Beperkte verkeerstechnische veranderingen lossen nauwelijks iets op. Er zijn gewoon teveel auto’s in een dichtbevolkte buurt die zich daar niet voor leent. Bovendien komen er teveel forensen met de auto de Aalsterweg en de Leenderweg op, die daar eigenlijk door een andere vervoerswijze weggehouden zouden moeten worden. Het enige echte pobleem is een verschuiving in het verkeer van de auto naar de fiets of het OV. De aan te leggen HOV-lijn over de Aalsterweg, met een ongelijkvloerse kruising met de Ring, is dus van groot belang.

SLOTSOM
Het geeft wel aan dat er in de politiek kwesties zijn waar je het als raadslid nooit iedereen naar de zin kunt maken. Je moet kiezen. Hierboven is geschetst hoe de SP bij zijn keuze kwam.

Bernard Gerard
Raadslid

SP bezoekt de Bloemenbuurt

U bent hier