SP stelt vragen over A2-aansluiting door Grasrijk

21 november 2008

SP stelt vragen over A2-aansluiting door Grasrijk

SP-raadslid Bernard Gerard heeft in het kader van een voortgangsrapportage vragen gesteld over de afslag van de A2, die dwars door de Meerhovense wijk Grasrijk komt te liggen.

De tweede tussentijdse rapportage 2008 geeft op blz 20 een uiterst summiere toelichting op de stand van zaken met de Ontvlechtingsvariant voor de aansluiting Veldhoven/ NoordBrabantlaan/ Meerenakkerweg. De verkorte Tracéprocedure zou volgens planning doorkunnen.

De SP heeft hier behoefte aan een veel uitgebreidere toelichting. Genoemde Ontvlechtingsvariant immers is een zeer omstreden zaak. We hebben het daar in de commissie langdurig over gehad en het verzet in het betreffende deel van Meerhoven is ongebroken. De bewonersverenigingen in Grasrijk hebben een procedure lopen bij de bestuursrechter in Den Bosch en ook basisschool ’t Slingertouw, die zijn gevelbelasting ziet toenemen van 48 naar 56 dB, is in Den Bosch actief. Hadden wij bij de recent behandelde Beleidskader geluid niet-gezoneerde instellingen niet afgesproken dat er geen nieuwe woningen en andere geluidsgevoelige objecten gebouwd mochten worden binnen de 55dB-contour van industrieterreinen? En dat er boven de 55 dB gesaneerd moest worden? Nu is een snelweg geen industrieterrein, maar misschien nog wel erger.

In de commissievergadering over de Ontvlechtingsvariant heeft de wethouder een aantal toezeggingen gedaan. Mede daardoor kreeg het voorstel toen een meerderheid. Ik loop deze toezeggingen af:

1. Kan de wethouder uitleggen hoe hij zich ingezet heeft voor de optimale inpassing van geluid en ruimte in de uitwerking?
  2. Is er al een herberekening uitgevoerd m.b.t. het onderliggende wegennet en zo ja, wat was daarvan de uitkomst?
  3. Heeft de wethouder al intensief laten kijken naar de hele verkeerssituatie in Meerhoven? En zal de Raad daarover inderdaad geïnformeerd worden in maart 2009?
    In dit verband is mij vanuit kringen van bewoners gemeld, dat de vertegenwoordigers, die door de bewonersverenigingen aangedragen zijn voor de werkgroep die deze intensieve blik werpt, nog niets gehoord hebben. De eerste vergadering moet nog volgen.
  4. Hoe is de procesgang van de definitieve MER-rapportage over dit onderwerp?

Bernard Gerard
raadslid