Met camera’s een veiliger stad?

19 november 2008

Met camera’s een veiliger stad?

Tijdens de commissievergadering van 18 november is het cameratoezicht aan de orde geweest. In 2007 zijn de kaders daartoe vastgesteld, nu volgde de nadere invulling. De SP is kritisch op cameratoezicht. Voor ons dient er altijd een afweging te zijn tussen enerzijds het aantasten van de persoonlijke levenssfeer en anderzijds het belang van openbare orde en veiligheid.

De waarborgen die wij vroegen in 2007, zijn verwerkt in het voorstel, dat is mooi. Enkele opmerkingen en overwegingen hadden we nog wel.

Voor ons is een punt voor de tweejaarlijkse evaluatie dat de camera's op relevante tijden live worden bekeken. Het voorstel is 56 uur per week live bekijken door de politie en een nog onbekend aantal uren door de Stadswacht (mits die aan de kwalificaties voldoet). Maar camerabewaking is duur, en vooralsnog leest de politie de camera's uit. Het politiekorps ZO Brabant heeft in 2008 een tekort aan geld en aan agenten. Alleen al om financiële redenen is een zeer kritische kijk op camerabewaking nodig.

Camerabewaking met vaste camera’s is niet geschikt voor bewegende doelen. Het waterbedeffect is daarom niet opgelost.

Ten slotte een vraag van principiële aard.
Er zijn twee wettelijke regimes: cameratoezicht vanwege de openbare orde en veiligheid, daar gaan wij over. Daarnaast is er een ander regime, waarin het hoofddoel van camera's is de opsporingsondersteuning. Dit valt onder het Openbaar Ministerie. Als beide activiteiten straks vanuit dezelfde uitleeskamer verricht worden, is niet bij voorbaat duidelijk in hoeverre ze mengen. Dit roept vragen op, onder meer over de toelaatbaarheid van bewijsmateriaal. Kan een slimme advocaat in voorkomende gevallen de inzet van beelden al bij voorbaat afkeuren, alleen al omdat het onderscheid tussen de twee regimes niet structureel gemaakt is?

De wethouder vond deze vraag zeer interessant, snapte het probleem, maar had geen antwoord. Dat verwachtten wij ook niet, het lijkt ook meer een landelijk probleem, maar we moeten ons er wel van bewust zijn.

Ans Heesterbeek