Kwaliteit, inzet en visie staan voorop

12 november 2008

Kwaliteit, inzet en visie staan voorop

Ramvol, dat is de juiste omschrijving van Mijnheer Frits op zondag 9 november. Roel Klinkhamer van het organiserend SPAM! Team is enthousiast over de opkomst. "De meeste mensen komen voor Joris Linssen. Die willen ze wel eens in het echt zien," weet hij te vertellen.

Ik vind een plaatsje op de grond naast de deur maar moet al snel mijn fotocameratas ergens anders neerzetten omdat deze in de weg staat van het statief van één van de drie tv-camera’s van City-tv dat opnames maakt voor internet-tv. "Misschien moeten we eventjes een brandoefening houden", grapt Klinkhamer. "Je hebt toch wel wat SP-ers meegebracht, hé?" In het publiek ontwaart ik een aantal bekende gezichten. Ans heeft inderdaad flink wat aanhangers meegenomen.

Ans Hesterbeek in gesprek met Rob Frank
Ans Hesterbeek in gesprek met Rob Frank / Foto: Rob de Kruif

Als eerste gast ontvangt gespreksleider Rob Frank muzikant en televisiepresentator Joris Linssen. Linssen blijkt als 14-jarige in Eindhoven actief lid te zijn geweest van de SP. Hij herinnert zich het huis-aan-huis aanbieden van de Tribune met Bernard Gerard en de sigaren en de jenever na afloop. Bernard zit naast mij op de grond en knikt instemmend. Maar dat van die sigaren klopt niet. De jenever ook niet. Tegenwoordig houdt Linssen zich niet meer bezig met politiek. "Ik geloof niet meer in grote dogma’s, maar meer in de liefde op de vierkante centimeter."

Ans Heesterbeek is de tweede gast van die middag. December 2007 volgde ze Bernard Gerard op als fractievoorzitter. Frank ziet een parallel tussen de machtswisseling in de landelijke SP-fractie en de Eindhovense fractie van de SP. Agnes Kant nam het stokje over van Marijnissen en in Eindhoven nam Ans het stokje over van Bernard Gerard. Is er sprake is van "een soort feminisering in de politiek"? Ter ondersteuning van deze hypothese toont hij een foto met daarop de vijf vrouwelijke fractievoorzitters die de Eindhovense gemeenteraad kent. "Vijf van de twaalf, dat is bijna de helft. Moeten we daar een betekenis aantoekennen", wil Frank van de SP-fractievoorzitter weten. "Dat weet ik niet. Ik vind het 'leuk' dat er meerdere vrouwen fractievoorzitter zijn en ik vind het 'leuk' dat vier van de zes raadsleden van de Eindhovense SP vrouw zijn maar meer heb er ik er niet mee. Kwaliteit, inzet en visie staan voorop. Dat het vrouwen zijn is aardig meegenomen maar het staat voor mij niet voorop."

SPAM!
SPAM! / Foto: Rob de Kruif

Naar 16 jaar in de oppositie te hebben gezeten is de SP nu 'regerend'. "Gedraag jij je als partij nu anders?" Als voorbeeld wordt een recente motie van de oppositie aangehaald waarin het college wordt verweten slecht te communiceren. "Daar hadden jullie vast voorgestemd toen jullie nog in de oppositie zaten." Heesterbeek weet dat nog zo net niet maar erkent dat de Eindhovense SP nu in een andere situatie verkeert: "Je zit in de oppositie om oppositie te voeren. Maar ik durf te stellen dat de SP altijd eerlijk oppositie gevoerd heeft, op zaken waarvan wij dachten dat die echt anders moesten, zaken waar wij het echt niet mee eens waren. Daarmee wil ik niet zeggen dat de huidige oppositie dat niet doet."

"Ik ben blij met onze coalitie en de vier wethouders. Die doen heel goed werk en moeten vooral hun klus deze ronde afmaken en doorgaan met de ambities, die we vastgelegd hebben in het coalitieovereenkomst, waar te maken. Ik zie aan de andere kant ook mensen in de oppositie die kritisch zijn over bepaalde zaken. Ik denk niet dat je daar je ogen voor moet sluiten, ook al wordt hun motie niet aangenomen. Ze geeft toe dat de communicatie beter kan "maar dat is wat anders dan zeggen deze coalitie en dit college doet het niet goed."

Toch weet de gespreksleider dat, als een oppositiepartij in de coalitie komt, de partij aan bewegingsruimte moet inleveren; "Nu je in het college zit kun je niet meer zo brullen wat je wilt brullen." De dualiteit zou in de knel komen omdat er door het coalitieakkoord sommige dingen nu eenmaal niet kunnen. De fractievoorzitter ziet de deelname aan de coalitie juist als een luxepositie. "Je hoeft minder te brullen omdat het college het coalitieakkoord uitvoert waar wij achter staan. In het coalitieakkoord staat heel goed verwoord wat de SP voor deze ronde in gedachten had." Ze stelt dat de partij absoluut niet monddood is gemaakt met het coalitieakkoord. "We dienen moties in, wij stellen vragen en blijven kritisch."

Frank is van mening dat de uitstraling van de SP flink is veranderd sinds de partij zo gegroeid is. "Vroeger, als je een SP-er op de televisie zag, was het Jan Marijnissen of Remi Poppe. Mensen aan wie je nog af zag dat het arbeiders waren, zo uit de fabriek zijn geplukt. Bij Pauw en Witteman zie ik nu mannen met pakken die zich keurig gedragen. Ik mis de mensen van de straat. Het lijkt een hele keurige partij te worden." Volgens de SP-politica is er niets mis met 'keurig'. "De SP is niet blijven steken in de 70-er jaren. De partij is meegegroeid met de veranderende samenleving. De partij is niet alleen van de arbeiders of van de mensen uit de worstfabriek, zoals Jan Marijnissen, maar zit in alle lagen in de samenleving."

De laatste vraag is gereserveerd voor wat Frank de 'ellende' rond de Plaza Futura noemt; de voorgestelde afsplitsing van het theatergedeelte bij de voorgenomen verhuizing. "Dat kun je toch niet uit elkaar trekken." Hierin is Heesterbeek het met hem eens. Ook heeft de SP vraagtekens bij de verhuizing naar het Victoriakwartier. "Als we al geld uitgeven aan een tijdelijke uitbreiding voor twee filmzalen aan de Leenderweg, kunnen we dan niet met een beetje meer geld daar een hele mooie Plaza Futura inclusief theaterzaal neerzetten? " De uitspraak van Heesterbeek wordt met luid applaus ontvangen. "Maar, dit is de mening van de SP en we leven in een democratisch land en stad... "

Rob de Kruif