h

De (zorgen)flat van de D66

26 september 2008

De (zorgen)flat van de D66

In de commissie Wonen en Ruimte is enige tijd geleden het ontwikkelingsplan besproken van het Van der Meulen Ansems terrein, ook wel bekend als het terrein van de zusterflat en de Luciferfabriek aan de Vestdijk. Het is een stukje stad dat de aandacht verdient, een terrein dat vraagt om (her)ontwikkeling.

Door het college is een voorstel gedaan dat voldoet aan de volgende voorwaarden: het moet aansluiten op de omgeving en het moet budgettair neutraal zijn (maximale overschrijding van 250.000 euro). Echter, de zusterflat zou in dit plan afgebroken worden. Het is een plan waar de SP heel tevreden mee is. Er is rekening gehouden met lage bebouwing aan de zijde Tramstraat en er komt een ondergronds parkeergelegenheid. De verkeersafwikkeling vindt plaats via de Vestdijk. Heel belangrijk ook is de centrale openbare functie die de Luciferfabriek heeft gekregen in het plan.

Zustersflat; vijftige jaren bouwstijl
Zustersflat; vijftige jaren bouwstijl

D66 is echter van mening dat de zusterflat, gebouwd in de jaren vijftig, een grote cultuurhistorische waarde heeft en dus behouden moet blijven. In de commissievergadering van 1 juli heeft D66 dan ook aangekondigd samen met de Stadspartij een motie in te dienen om de zusterflat te behouden. Men zou komen met een eigen plan. En dat is er gekomen onder de titel 'Weg is Weg'. In de raadsvergadering van 16 september heeft men dit plan aangeboden en een motie ingediend om een onderzoek te doen naar de haalbaarheid ervan. Dit plan roept echter meer vragen op dan antwoorden en benadrukt juist datgene wat men wil tegen houden: de sloop van de zusterflat.

De Luciferfabriek met op de achtergrond de zustersflat
De Luciferfabriek met op de achtergrond de zusterflat

In het plan heeft men geen rekening gehouden met de parkeerruimte voor de bestaande 'De Groene Toren' op het aangrenzend perseel aan de Vestdijk. Verder heeft men de ontsluiting in de Tramstraat gesitueerd waardoor daar een groot en ongekend probleem ontstaat met de verkeersafwikkeling. Daarbij is D66 van mening dat de achterzijde van de Tramstraat de beste plek is voor hoogbouw. Ook is er geen doorgang en verbinding met de stad. En als dit nog niet genoeg argumenten tegen zijn: de extra kosten voor de gemeente bedragen ruim 8 miljoen euro. Alle reden om bij voorbaat al geen onderzoek naar de haalbaarheid van dit plan te wensen.

Zustersflat en de 'De Groene Toren'
Zustersflat en de 'De Groene Toren'

Bij het indienen van de motie is ook D66 wijs geworden en heeft deze ingetrokken om dit plan (in een al dan niet gewijzigde vorm) ter discussie te stellen in de commissie. Wij als SP overwegen ook hier niet mee akkoord te gaan. Niet omdat we andere partijen geen ruimte gunnen om hun ideeën in te brengen maar omdat dit alles onnodige vertraging met zich meebrengt. En dat is niet wenselijk. Ondanks dat er in de raad is aangegeven dat juist de vertraging een van de reden is om niet in te stemmen met de motie, is het tot nu toe stil rondom de (zorgen)flat van D66. Wij wachten dus rustig af.

Carin van den Crommert
SP raadslid

U bent hier