Cultuurtotaal, een geheel nieuwe kijk op cultuur.

4 september 2008

Cultuurtotaal, een geheel nieuwe kijk op cultuur.

Deze week besprak de commissie het raadsvoorstel Cultuurtotaal. Volgens de SP is dit een verfrissende visie op cultuur, met een goede basisgedachte: cultuur integreren in de samenleving. Helaas kunnen we niet blanco starten met een geheel nieuw cultuurbeleid, er liggen te veel pijnpunten, we moeten zorgen voor een solide basis.

Naar onze mening is dit voorstel nog onvoldoende uitgewerkt, het is een intentieverklaring. Als abstract beleidsvoorstel is het wellicht zeer geschikt, om concreet uit te gaan voeren moet er nog veel gebeuren.

Het plan is vooral vernieuwend door de insteek om muurtjes te slechten: cultuur kan een functie hebben in economische, sociale en ruimtelijke domeinen en daar dus ook geld vandaan halen. Daar zit dan meteen een van onze zorgen: heeft Eindhoven voldoende kennis en vaardigheden in huis. Dit plan vraagt een omslag in het denken.

Hoe bepaal je de regels, de voorwaarden om subsidie te krijgen. En, heel belangrijk: hoe gaat het binnen de subsidiesystematiek lopen? Een meer vlottende subsidiesystematiek heeft consequenties voor personeel, hoe gaan we dat oplossen? Kortom, we zijn positief maar hebben onze zorgen en twijfels. Bij de uitvoering van cultuurtotaal willen wij niet te snel mandateren, de SP wil het proces stapsgewijs blijven volgen. Wordt vervolgd in de raadsvergadering van 16 september.