Gratis bus voor 12- en 65+ aantoonbaar succes
Gratis bus voor 12- en 65+ aantoonbaar succes
De SP gaf al in haar verkiezingsprogramma aan dat er een fundamentele verschuiving moest plaatsvinden, weg van de auto richting Openbaar Vervoer (OV). Dat nieuwe OV moest sterk verbeterd worden en minstens betaalbaar zijn.
De andere partijen in het huidige College (PvdA, CDA) hadden vergelijkbare standpunten. Dit resulteerde in een OV-paragraaf in het coalitieakkoord die als een positieve breuk met het verleden gezien kan worden. Een belangrijk onderdeel is het gratis OV voor kinderen (12-) en ouderen (65+). In de “Eindevaluatie 2008 ‘Gratis met de bus voor 12- en 65+’ (raadsnummer 08.R2659.001)” worden de effecten beschreven. Die zijn bijna zonder uitzondering positief. Deze raadsinformatiebrief is op de gemeentesite terug te vinden. (Surf hiervoor naar http://www.gemeente.eindhoven.nl/, tik rechtsboven in het tekstvak achter “zoeken” de tekst “gratis bus” en druk op de ‘enter’ toets; nu staat de genoemde brief als het goed is aanklikbaar tussen de zoekresultaten.) Enkele saillante punten eruit.
-
- In de 12- groep 34% meer reizigers, in de 65+ groep 82% meer (tellingen).
- 18 resp. 13% van de doelgroep zijn nieuwe reizigers (enquête)
- 31 resp. 37% van de doelgroep (bij 12- de ouders) gebruikt minder vaak de auto
- Het scheelt zo'n 400 autobewegingen per dag en ruim 100 parkeerplaatsen
- Voor dit alles hoefden geen extra bussen ingezet te worden (dalurengebruik)
- Ouderen zijn duidelijk mobieler geworden (82% toename reizigersaantal in de 65- groep)
- Het aantal zones en ritten van Taxbus is grofweg gehalveerd ten gunste van het reguliere busvervoer
- Kinderen zijn duidelijk vertrouwder geraakt met de bus
- Er is sprake van een zeer sterke imagoverbetering (rapportcijfer 7,6 tot 8,0).
- De door sommigen gevreesde daling van het fietsgebruik is beperkt. 3% van de kinderen en 13% van de ouderen gebruikt minder vaak de fiets.
De volgende opgave is nu om de pilot (tot nu toe ging het om een proef) om te zetten in blijvend beleid.
Daarnaast is het interessant te volgen wat de provincie doet. De provincie is rond Eindhoven en Helmond geen bevoegd gezag. Dat is het SRE. De provincie wil de “gewone” doelgroepen (12 — 65 jaar) niet gratis, maar wel goedkoop laten reizen (de SP in de provincie wilde ook deze doelgroep gratis OV geven, maar dat ging een meerderheid te ver). Het zou goed zijn als ook het SRE-gebied mee kon liften met de provinciale plannen.
De SP meent dat wethouder Van Merrienboer (PvdA) het op dit beleidsterrein goed doet. De Eindhovense PvdA heeft hier een krachtiger opstelling dan de provinciale PvdA.
Reacties