Het verraad van Rennenberg

7 juli 2008

Het verraad van Rennenberg

Ouderen Appèl Eindhoven stemt tegen voorzetting armoedebeleid

Het kan raar lopen. De “lokale partijen” (Leefbaar Eindhoven, het Ouderen Appèl Eindhoven, de Stadspartij, de dissidente PvdA-er Mostafa Abbou (Eindhoven Nu) en Rudy Reker van de inmiddels niet meer landelijke Lijst Pim Fortuyn) hebben besloten om gezamenlijk absurde standpunten in te nemen. Wat die inhouden doet er minder toe, als ze maar het tegenovergestelde zijn van die van de coalitiepartijen PvdA, CDA en SP.

Bij de behandeling van de Voorjaarsnota op 24 juni 2008 diende de SP een motie in, waarin het College gevraagd werd te onderzoeken hoe het armoedebeleid moest worden voortgezet. Dat beleid is gebaseerd op structureel geld (bijstandsuitkering, Bijzondere Bijstand, aanvullende ziektekosten verzekering en nog een paar), en wordt op dit moment aangevuld met extra maatregelen die maar voor vier jaar gedekt zijn (bijvoorbeeld de regeling Chronisch zieken). Die aanvulling kost 1,5 miljoen euro per jaar. De dekking van dit bedrag loopt na 2009 af en de motie vraagt het College er vast over na te denken hoe het dan verder moet.

Nu heeft het Ouderen Appèl Eindhoven in het verleden altijd veel werk gemaakt van het armoedebeleid. Gezien de toestand van een deel van de achterban valt dat te begrijpen. De kracht van het betoog van haar fractievoorzitter, Dré Rennenberg, is in deze periode wel een stuk afgenomen, omdat diverse maatregelen die hij bepleit op dit moment gewoon door de zittende coalitie worden uitgevoerd.

Desalniettemin blijft het uitermate vreemd dat Rennenberg keihard tegen zijn eigen achterban ingaat, alleen maar om de coalitie dwars te zitten. En dat nog voor niks ook, want het was kansloos. De motie kreeg de steun van PvdA, CDA, SP en GroenLinks, en daarmee een solide meerderheid.

Rennenberg heeft zijn achterban wat uit te leggen.