Tevredenheid overheerst bij SP-fractie

1 juni 2008

Tevredenheid overheerst bij SP-fractie

Op 27 mei werd in de raad vooruitgeblikt en teruggekeken, deze algemene beschouwingen vormen de aftrap voor een aantal vergaderingen over o.a. Jaarverslag en Kadernota. Fractievoorzitter Ans Heesterbeek sprak namens de SP-fractie onderstaande tekst.

Fractievoorzitter Ans Heesterbeek

Namens mijn fractie maak ik het college onze complimenten, complimenten over uitvoering en inhoud van de documenten die vandaag en de komende weken besproken gaan worden. Uiteraard gaat het vandaag over de inhoud, maar, net als in het leven buiten deze zaal, ook de vorm is belangrijk. En die vorm bevalt ons, het lezen en bestuderen van de stukken was makkelijker dan vorige jaren.
Wellicht, ik spreek voor mezelf, is het ook een kwestie van wennen, raadslid zijn. Net toen ik meende wel ingewerkt te zijn, kreeg ik in december een nieuwe uitdaging: het fractievoorzitterschap. Vandaag is het voor mij spannend om voor het eerst als fractievoorzitter hier voor u te staan.

De inhoud.
U zult mij niets horen opmerken over zaken die met de sociale aspecten van de stad te maken hebben, een kort door de bochtformulering, maar bedoeld als compliment. Eindhoven is de sociaalste stad, dat zegt voor vandaag genoeg hierover.

Het voornemen om structureel financiële ruimte te vinden is gelukt. In 2009 zal er ongeveer 4 miljoen extra in de structurele ruimte zijn, ons compliment. Het verheugende bericht dat er op dit moment een structureel overschot is van 1 miljoen, wordt enigszins verzwakt door een incidenteel tekort van 13 miljoen. In de nabije toekomst zal daarvoor een oplossing gevonden moeten worden, mijn fractie heeft daar vertrouwen in.
Dit brengt mij bij NRE, daar zit een probleem. Het eigen vermogen dreigt onder de norm te komen als het plan van DTe doorgaat.
Het college vindt het niet verantwoord om op dit moment het dividend te laten uitkeren, dit heeft vooralsnog geen invloed op de Kadernota, lezen wij in de Raadsinformatiebrief van afgelopen vrijdag. De aanvulling van gisteren gaf wat meer uitleg. Wij kunnen weinig anders dan de ontwikkelingen zeer oplettend volgen. Onze oproep aan het college is: houd NRE overeind. Wat ons betreft is, als het moet, de verkoop van de aandelen Haarlemmermeer een optie. Als daarmee bereikt wordt dat in de regio het leidingbedrijf publiek eigendom blijft, dan is die verkoop dat waard. Ik kan niet nalaten op te merken dat de SP sowieso tegen de uitverkoop van de NRE was en zal blijven.

Het wensenmandje
Wij zijn blij met de verwerking van de wensen in deze kadernota. De argumentatie om VTA’s en Spilcentra daarbuiten te houden vinden wij logisch.

Ik wil graag vier onderwerpen wat uitgebreider bespreken en dan afsluiten met wat kleine opmerkingen.
Om te beginnen Cultuurtotaal.
Tijdens de presentatie in de commissie, die overigens erg abstract was, hoorden wij dat kunst en cultuur niet langer een geïsoleerd domein zouden moeten zijn. Sociale, ruimtelijke en economische thema’s zijn net zo belangrijk. De toon van deze eerste notitie leek ons wat streng richting culturele instellingen, en daar is niets op tegen. Maar laten we wel voor ogen houden dat het onderwerp gevoelig ligt in deze stad en een lange voorgeschiedenis kent. Zachte heelmeesters die willen we niet, laten we wel bedenken dat we vaste verplichtingen hebben en dat rechten die al jaren bestaan, niet zomaar onderuit gehaald kunnen worden. Voor de duidelijkheid, initiatieven die kunst en cultuur bereikbaarder maken voor iedereen, kunnen op onze steun rekenen. Wij zien de uitwerking van Cultuurtotaal dan ook met veel nieuwsgierigheid tegemoet.

Dan de wijkvernieuwing
In de kadernota lezen we dat er 356 huurwoningen mogen worden gebouwd. Het BOR-akkoord stelt dat Eindhoven meer koop- en minder huurwoningen zou moeten bouwen. Voor mijn fractie geldt dat in een situatie waarbij deze twee zaken botsen, wij de afspraken uit het programma van samenwerking voor ogen houden, namelijk het behouden van betaalbare huurwoningen. Een onderzoek naar noodzaak daarvan en naar de actualiteit van de aantallen lijkt ons zeer wenselijk.
Wij maken ons zorgen over de bewoners die meerdere keren gedwongen zijn te verhuizen de zogenoemde sloopnomaden. Er komen steeds minder goedkope huurhuizen voor deze groep. En uiteindelijk moet iedereen ergens wonen. In Eindhoven is, voor zover wij weten, nog geen onderzoek geweest naar deze gevolgen van de wijkvernieuwing. Mijn fractie overweegt een motie hierover.
Mijn fractie wil graag geïnformeerd worden hoe het college de nieuwe Wet Ruimtelijke Ordening in wil passen in het beleid. Die wet is een middel om meer invloed te krijgen binnen de ontwikkelingen rond wijkvernieuwing.
Wij vragen het college zich in te zetten, in overleg met de coöperaties, om betrokkenheid van en draagvlak onder bewoners te vergroten. Zodat een veranderingsproces niet alleen gedragen wordt door een wijk, maar dat mensen ook bereid zijn en de kans hebben om mee te denken.

Het verkeer
Mijn fractie stelt vast, en dat is helaas niet zo moeilijk, dat Eindhoven dichtslibt. Onze wegen lopen vol, maar ook onze wijken. We kunnen de verkeersproblematiek niet meer los zien van het woongenot van onze inwoners.
De wijken hebben parkeer- en verkeersoverlast, de speelruimte staat onder druk. De ruimtelijke discussie wordt door dit probleem belemmerd. Denk aan Blixembosch, waar de nieuwbouw van 400 woningen door problemen met de verkeersafwikkeling voor spanningen en ergernis in de wijk zorgt. Denk aan het recente voorbeeld van overlast in de Ulenpas. Denk aan de Bloemenbuurt, een oudere wijk waar een groot deel van de problematiek terug te voeren is op verkeers- en parkeeroverlast. En laten we in dit treurige rijtje de problematiek rond de luchtkwaliteit niet vergeten.

Het huidige beleid is niet meer afdoende, we zullen meer en meer moeten inzetten op het openbaar vervoer. Van de mensen die zich gemotoriseerd verplaatsen, gaat 2% met het O.V. en 98% met de auto. Het is goed dat het gratis O.V. voor ouderen en kinderen doorgaat, maar we moeten doordenken over meer mensen uit de auto. Mijn fractie beoordeelt het idee van een tram steeds welwillender.
Ook buiten het centrum en de wijken heeft de regio een grote verkeersdruk, ondertunneling van de kruising Aalsterweg-ringweg is een goed plan, mogelijk doortrekken van de tunnel naar de Leenderweg ook. Even doordenkend: andere kant op naar Groen-Gennip ondertunnelen is nog beter. Dit is toekomstmuziek, ik weet het, maar een toekomst waarin we de overlast niet meer kunnen behappen is nabij.

Criminaliteit
Eindhoven zou onveilig zijn, we hebben het allemaal gelezen en we hebben er vorige week over gesproken. Zonder cijfers of ervaringen te bagatelliseren, stelt mijn fractie dat een paniekvrije, reële aanpak op zijn plaats is. Wij verzetten ons tegen het opkloppen van een sfeer van onveiligheid. Wij stellen dat de oplossing ligt in het voorkomen van criminaliteit, dat sociaal-economische factoren belangrijker zijn dan autochtoon of allochtoon zijn. Wij herinneren u eraan dat meer dan vier van de vijf jongeren als vanzelf opgroeit tot een evenwichtig volwassen mens, en wij durven te stellen dat jongeren niet zo zeer een probleem zijn, maar vaker een probleem hebben.
Naar het idee van mijn fractie is het zaak om een goed evenwicht te vinden tussen bestuurlijk duidelijk leiding geven en het hoofd koel houden. Veiligheid en handhaving is een prioritair programma, en dat is verstandig.
Wij doen het in Eindhoven niet zo gek, het Veiligheidshuis speelt in op signalering, op preventie, op begeleiding in de thuissituatie. Extra aandacht voor jeugdvoorzieningen in de wijk blijft een vereiste, en laten we proberen om de verantwoordelijkheid voor die eigen plek bij jongeren te leggen. Ik noemde bij de verkeersproblematiek de speelruimte al. Buiten spelen is belangrijk, voor de beweging en de frisse lucht, maar ook om weerbaar te worden.

Het voortijdig schoolverlaten, dat is slecht voor een kind, zorgt voor overlast, en daartegen, zo lees ik, is een blijkbaar ontoereikend instrumentarium voorhanden. Dat is vervelend, maar ook een stap te laat. We moeten eerder ingrijpen, alle creatieve vormen van samenwerking tussen scholen en andere instellingen benutten, schotten verwijderen. Ik denk aan School 23, aan de mogelijke komst van een SMS-school. Laten we duidelijke afspraken maken met schoolbesturen, er komen nieuwe mogelijkheden daarvoor vanuit Den Haag. Ik denk dan met name aan harde afspraken rond de wit-zwarte scholen.

Zoals gezegd, nog wat opmerkingen
Geld voor de Marathon, € 175.000 per jaar. Mijn fractie ziet de waarde van de marathon, maar het genoemde bedrag doet ons achter de oren krabben. Bovendien hecht de SP aan een correcte omgang met de systematiek van de subsidie. Als wij geen instandhoudingsubsidies meer geven en geen directe subsidies meer geven voor het in dienst houden van mensen, geldt dat ook voor de Marathon. We betalen dus niet voor het professionaliseren van de Marathon, we betalen voor de activiteit Marathon op een bepaald niveau, en we betalen daarbij een redelijke overhead. Hoe dat intern in de organisatie ingevuld wordt, dat is dan niet aan ons.
De ESR, die komt er slecht vanaf in de kadernota. Als ik het goed begrepen heb, krijgt de Sportraad alleen nog activiteitensubsidies. Het moet mogelijk zijn om daar, op basis van een reële begroting, een opslag voor overhead aan toe te voegen. Bovendien, draaien op activiteitensubsidies kan ook betekenen dat er een beroep gedaan kan worden op andere gelden dan die voor sport. Wij denken aan de sportcoaches, zij begeleiden gehandicapten die een bij hen passende sport zoeken. Volgens mijn fractie heeft deze taak een duidelijke insteek naar de WMO. De ESR heeft sowieso onze sympathie, wij zien zeker hun meerwaarde voor kleine verenigingen.
Samengevat: wat ons betreft mag de Marathon wat minder meer krijgen, en de Sportraad wat minder minder.

Het gemeentelijk vastgoed
Wij bezitten 56 woningen die snel verkocht zouden moeten worden, dit is vastgelegd in een raadsbesluit, maar een dringende noodzaak is er niet en een geforceerd snelle verkoop kost ons geld. Wij overwegen een motie om het college de ruimte te geven die verkoop uit te stellen, te wachten op een gunstig moment.

Tot slot

• Wij zijn nog steeds niet overtuigd van de noodzaak om talenten op te leiden en binnen te halen, enige relativering wil ik het college daarom meegeven, de inzet op breedtesport, op sport in alle wijken, daar ligt onze prioriteit;
  • Wat Eindhoven Airport betreft: onze mening is bekend: beperkte groei, geen overloop voor Schiphol;
  • Dan de kermis, park Hilaria, heeft een aflopend incidenteel budget en moet na 2011 kostendekkend zijn. Wij willen park Hilaria graag meenemen in de discussie over evenementen.

Ik sluit af met te stellen dat mijn fractie op de hoofdlijnen zeer zeker tevreden is, en met de complimenten aan het college.