h

SP wil waarborg belangen bewoners Genderdal bij wijkvernieuwing

23 juni 2008

SP wil waarborg belangen bewoners Genderdal bij wijkvernieuwing

In de raadsvergadering van 10 juni jongstleden is de startnotitie besproken voor de wijk Genderdal. Deze notitie is het startschot voor de wijkvernieuwing. In 2000 is al beslist dat Genderdal één van de tien wijken is die vernieuwd gaat worden. Binnen Genderdal zijn de afgelopen jaren verschillende bewonersorganisaties actief geweest rondom dit thema. Zo heeft men zich verenigd in OOG (Overleg Orgaan Genderdal) en heeft men al in een vroeg stadium zelf een visie ontwikkeld. Vertegenwoordigers van de bewoners hebben hierover een rapport geschreven.

Het is voor de SP niet duidelijk of alle bewoners hierin daadwerkelijk vertegenwoordigd zijn. Mede hierom dienden wij een motie in waarin wij vroegen de belangen van de bewoners te waarborgen in het proces van visieontwikkeling. Er is voor deze wijk een visiegroep samengesteld met daarin o.a. gemeente en corporaties. Bewoners wensen hierin geen zitting te nemen. Dit is wel begrijpelijk: het is immers een zeer langdurig en een vaak taai en technisch proces. Er is gekozen voor een klankbordgroep die de visiegroep volgt en adviseert.

Echter, noch in de startnotitie, noch in enig ander stuk staat beschreven hoe de belangen van de bewoners zijn geborgd in het proces. Adviezen kan men immers naast zich neerleggen. Vandaar onze motie. Met name de PvdA en CDA wilden niet dat we de wensen van de bewoners negeren, dit omdat deze werkwijze door hen zelf is gekozen. Wij zijn nog steeds van mening dat we de wensen respecteren maar dat we niet geloven dat de belangen daadwerkelijk gewaarborgd zijn in deze wijze van werken. De motie is helaas afgewezen.

Wij zullen het hier niet bij laten. De komende tijd gaan wij mogelijk een klein buurtonderzoek houden. We zullen dan voornamelijk met bewoners in gesprek gaan over hun wijk. Wilt u niet wachten tot na de vakantie, neem dan contact met ons op.

Carin van de Crommert, raadslid
c.vd.crommert@eindhoven.nl

U bent hier