Growshops en vergunningen

16 juni 2008

Growshops en vergunningen

In de raadsvergadering van 10 juni werd de Algemene Plaatselijke Verordening opnieuw vastgesteld. Hierin staan de lokale regels die door de gemeente bepaald worden en om de paar jaar moet deze APV actueel gemaakt worden.

Belangrijkste wijziging was het voorstel om growshops vergunningplichtig te maken. De SP is hier een voorstander van, voordeel is namelijk dat bij een vergunning de mogelijkheid tot toepassing van de wet BIBOB mogelijk wordt.

Deze wet Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur geeft de gemeente de mogelijkheid om te controleren op activiteiten die het daglicht niet kunnen verdragen. Daar kan niets op tegen zijn, lijkt ons. GroenLinks zag dat wat anders, die vroeg zich af of de bakker dan ook niet gecontroleerd moet worden.

De aangepaste verordening werd aangenomen, een amendement van het CDA om het aantal growshops te verlagen, kreeg onze steun, maar is even aangehouden tot de eerste evaluatie.