Eindhovense SP wil niet meewerken aan Essent-strategie

25 juni 2008

Eindhovense SP wil niet meewerken aan Essent-strategie

De gemeente Eindhoven is eigenaar van 0,02% van de aandelen van energiebedrijf Essent. In Provinciale Staten van Brabant loopt op dit moment een discussie of Essent gesplitst moet worden in enerzijds leidingbeheer, anderzijds handel en productie. De splitsing is inmiddels wettelijk verplicht, de verkoop van het productie- en handelsdeel niet. Alles lijkt er echter op dat Provinciale Staten tot verkoop wil overgaan. De SP in de provincie verzet zich daartegen.
Het College van B&W van Eindhoven heeft aangegeven de Provinciale lijn te willen volgen. Daarover moeten de politieke partijen een schriftelijk advies uitbrengen. Hieronder volgt het advies dat de SP gegeven heeft.

De SP deelt de politieke normen en waarden niet, die geleid hebben tot de splitsing van leidingbeheer enerzijds en productie en handel anderzijds, en nog minder de normen en waarden die geleid hebben tot uitverkoop van onze NUTS-bedrijven aan private eigenaren. Ze horen in overheidshanden thuis.

Deze zelfde discussie hebben wij in eigen huis gehad met de NRE. Het voor de muziek uitlopen, waarvan wij nu de wrange vruchten plukken, is toen door de overgrote meerderheid van de partijen gesteund. Alleen bij de SP en in mindere mate bij GroenLinks en de Stadspartij bestonden toen reserves. De partijen, die nu om het hardst mauwen over de NRE, behoorden indertijd zonder uitzondering tot de voorstanders van het besluit dat de directe oorzaak is voor de huidige problemen. Wat was voormalig Leefbaar-wethouder Pastoor er trots op! Apetrots!

Nu speelt zich in onze optiek in de Provincie hetzelfde af. De SP was tegen de Splitsingswet, maar dat is inmiddels een gepasseerd station. Daarna is de SP tegen de verkoop van het productie- en leveringsdeel van Essent aan een niet-overheidsinstelling. De SP is voor één groot energiebedrijf in Nederland, of eventueel voor enkele middelgrote per landsdeel, die in overheidshanden zijn.
Mocht er een politieke meerderheid in de Provinciale Staten zijn die wil verkopen (en daar ziet het op dit moment naar uit), dan zullen we waken dat het leidingbeheer van Essent niet de dupe wordt van dezelfde leegvreet-constructie als die bij de NRE toegepast is, die in de vorige raadsperiode de dollartekens in de ogen van de voorstanders toverde, en die de directe oorzaak is van de huidige problemen. Het is ons niet duidelijk hoe de Provincie hierin staat. De meeste besprekingen in de Provinciale Staten over de verkoop van Essent vinden plaats op besloten basis en daar zijn wij als SP op een gegeven moment weggebleven om geen boter op ons hoofd te krijgen.

De SP is het dus in genen dele eens met de toekomststrategie van Essent. Tegelijk realiseren wij ons ook dat de opvatting van een gemeente, die 0.02% van de aandelen Essent heeft, niet van doorslaggevend belang zullen zijn op het doen en laten van Gedeputeerde Staten. Bovendien is er geen reden om aan te nemen dat de politieke verhoudingen in Eindhoven nu wezenlijk anders liggen dan toen: er zal dus wel geen meerderheid zijn voor de SP-opvatting in deze.
Desalniettemin willen wij hier onze politieke opvatting gezegd hebben.

Bernard Gerard