EK Zwemmen promotie voor het Openbaar Vervoer

3 april 2008

EK Zwemmen promotie voor het Openbaar Vervoer

Naar aanleiding van een kritisch e-mailtje, als dat er zoveel lége bussen naar het EK Zwemmen over de Aalsterweg naar het Nationaal Zwemcentrum de Tongelreep reden, heeft Bernard Gerard uitgezocht hoe dat zat. Gerard vindt uiteindelijk dat er een kern van waarheid in het verhaal zit, maar dat het promotionele aspect belangrijker is. Bovendien komen de kosten van de bussen voor rekening van de organisatie van het EK Zwemmen.

De organisatie van het EK Zwemmen stelde o.a. de eis, dat sporters binnen een half uur van het hotel bij het zwembad moesten kunnen zijn. Met dat verzoek heeft de gemeente bij busmaatschappij Hermes aangeklopt. Omdat het ruim 40 jaar geleden was, dat Nederland een EK Zwemmen binnen de grenzen had, was het een beetje op de gok hoe zwaar Hermes op dit verzoek moest inzetten. Uiteindelijk besloot men tot het afhuren van acht (soms gelede) bussen op basis van een halfuurs – dienst. Dat bleek wat teveel, mede omdat de eerste week van het EK, waarin het synchroonzwemmen aan de beurt was, erg rustig was. Gaandeweg is de opzet wat bijgesteld. De kosten van dit deel van het verhaal bedragen naar schatting €48.000, ten laste van de EK-organisatie.

Aanvullend heeft de gemeente 12 dagen lang een extra gratis bus laten rijden op lijn 1, van het station naar De Tongelreep. De gemeente had namelijk, mede op advies van de EK-organisatie, zwaar ingezet op een reclamecampagne om toch vooral niet met de auto naar De Tongelreep te gaan. Deze kosten (zo’n €8.400) komen ten laste van de gemeente.

Bernard Gerard vindt de te grootschalige inzet van openbaar vervoer (OV) in het begin van het toermooi geen drama. Het is een punt dat meegenomen moet worden in de evaluatie door de gemeente en door de EK-organisatie, maar op de totale kosten van het toernooi gaat het om een tamelijk onbeduidende bijzaak. Daar staat een belangrijk stuk OV-promotie tegenover. Gerard vindt dat zwaarder wegen. Initiatieven, die hetzelfde doel nastreven als het gratis vervoer voor 65+ en 12 -, en de pendelbus op de A2, kosten ons veel meer.

Vermeld moet worden dat Eindhoven de complimenten heeft gehad voor de uitstekende organisatie van het EK. Onze stad heeft een naam hoog te houden in het organiseren van grootschalige sportevenementen met bescheiden budget en veel vrijwilligers. Dat is ook nu weer gelukt.

Overigens heeft het EK Eindhoven niet alleen geld gekost, maar ook opgeleverd. Het is tegenwoordig goed gebruik om daar economisch onderzoek aan te wijden. Binnenkort zal dat wel een keer in de postvakken van de raadsleden liggen. De SP komt er dan nog wel op terug.