h

Weetjes over huurverhoging en servicekosten

17 maart 2008

Weetjes over huurverhoging en servicekosten

Zoals ieder jaar krijgen we per 1 juli weer te maken met een huurverhoging. Het schriftelijke huurverhogingsvoorstel moet minstens twee maanden voor die datum verstuurd worden en mag niet hoger zijn dan 1,6%, dus het is ook dit jaar inflatievolgend. Iedere huurder heeft het recht bezwaar te maken tegen de huurverhoging. Dit kan dus als de verhoging niet op tijd schriftelijk aangekondigd is, als er fouten in het voorstel staan of als de huur hoger wordt dan het toegestane.

Huurverhoging:
Weet wel dat achterstallig onderhoud geen reden is om bezwaar te maken. Als dat probleem zich voordoet dan kan er het hele jaar door een onderhoudsprocedure gestart worden. U kunt daarvoor een formulier downloaden op www.huurcommissie.nl of een formulier aanvragen via het gratis telefoonnummer 0800-4887243.

Ook het standaardformulier voor het bezwaarschrift kan hier aangevraagd worden. De verhuurder moet het bezwaarschrift wel voor de ingangsdatum van de nieuwe huur binnen hebben. Laat de verhuurder niets van zich horen dan hoeft u de huurverhoging niet te betalen. Is men het echter niet met u eens, dan krijgt u vanzelf een brief van de verhuurder met de reden waarom er niet ingegaan wordt op uw verzoek. Let op dat u dan voor 1 oktober uw bezwaarschrift bij de huurcommissie neerlegt. Die commissie doet dan een uitspraak. U kunt zelf aan de hand van het puntenstelsel uitrekenen of uw huur binnen het maximaal toegestane blijft. Ook voor die tabellen kunt u terecht bij de huurcommissie, maar ook de corporaties hebben daar informatie over.

Zijn er nog zaken die onduidelijk zijn: De huurcommissie in Eindhoven houdt spreekuur elke eerste woensdag van de maand van 10.00 tot 12.00 uur in het KBC gebouw Kennedyplein 5-12. Er hoeft geen afspraak gemaakt te worden.

Servicekosten:
Vooral flatbewoners hebben te maken met servicekosten. Let op dat servicekosten altijd kosten zijn die werkelijk gemaakt en redelijk zijn. Het zijn voorschotbedragen voor leveringen en diensten en elk jaar moeten die door een specificatie inzichtelijk gemaakt worden. De afrekening mag tot een half jaar na het eind van een kalenderjaar gegeven worden. Voor het uitbreiden of inkrimpen van een ‘servicepakket’ heeft de verhuurder toestemming van de huurder nodig, behalve voor administratiekosten en leegstandsderving. Dus kijk goed of de verhuurder niet ineens zomaar een dienst aan u doorberekent.

Op de afrekening moeten alle posten apart vermeld worden en u heeft het recht de contracten in te zien. Bent het niet eens met de berekening of weigert de verhuurder u inzage te geven, dan kunt u tot twee jaar nadat de verhuurder het overzicht heeft gegeven, de huurcommissie verzoeken vast te stellen welk bedrag wel redelijk is. Probeer het eerst in overleg met de verhuurder eens te worden. Wees oplettend als de omschrijvingen vaag zijn en vraag wat er met ‘overige servicekosten’ bedoeld wordt.

Marijke Kamphorst

U bent hier