SP-voorstel voor een time-outhuis voor kinderen komt erdoor, maar het duurt wel lang…

9 december 2007

Eind 2006 werd een SP-motie in de gemeenteraad van Eindhoven aangenomen, waarin het college gevraagd werd te onderzoeken of de plannen voor een time-outvoorziening voor kinderen realiseerbaar zijn en als dat zou blijken, mee te werken aan realisatie van die plannen.

Het time-outhuis zal een laatste station zijn, vóór de officiële hulpverlening begint. Daarom valt het binnen het gemeentelijk jeugdbeleid. Kinderen kunnen in een dergelijk time-outhuis voor kortere of wat langere tijd verblijven, op momenten dat het nodig is. Men kan bijvoorbeeld kinderen opvangen voor wie nog niet direct plaats is binnen de hulpverlening. Stichting de Kinderherberg is een concreet voorbeeld van een mogelijk time-outhuis.
Op dit moment is er (nog) geen geschikt aanbod voor kinderen en jongeren die een time-out nodig hebben, een periode waarin de situatie thuis kan normaliseren of waarin duidelijk wordt dat een kind meer geïndiceerde jeugdzorg nodig heeft.

Mede omdat er op dit moment nog geen geschikt aanbod is voor deze doelgroep, ondersteunt de SP van harte de stichting Kinderherberg. Wij zijn dan ook voorstander van het zo snel mogelijk realiseren van deze voorziening.

In de commissievergadering van 10 oktober 2007 bleek dat het nog even zal duren voordat de stichting Kinderherberg haar plannen kan gaan uitvoeren. Eind 2008 zal de directeur MO met een plan van aanpak komen, waarin de Kinderherberg is opgenomen. Daarna kan de voorziening van start gaan.

De SP is niet blij met het feit dat het nog zo lang duurt voordat de stichting Kinderherberg van start kan gaan (de motie is immers eind 2006 al aangenomen). De SP heeft wel vertrouwen in de antwoorden van de wethouder, die aangeeft dat er gesproken gaat worden met de stichting Kinderherberg, zodat zij op een goede manier van start kunnen gaan. En daar zit dan ook de kracht van een instelling als de Kinderherberg. Het is zeer belangrijk dat wanneer zij van start gaat, de kinderen goed opgevangen kunnen worden. De SP zal daarom deze zaak kritisch blijven volgen. Het gaat in deze natuurlijk om de kinderen. Zij verdienen een goede ontwikkeling en een plek waar ze zich veilig kunnen voelen.

Bianca van Kaathoven