Verslag van het benefietfestival * Alone in the Dark *

20 november 2007

Verslag van het benefietfestival * Alone in the Dark *

Het benefietfestival * Alone in the Dark * op Zaterdag 17 november 2007 bij AREA 51 Skatepark op Strijp S in Eindhoven, was gesponsord door Feedback Eindhoven (backline), Megasound Events (beamer), Emfabs polsbandjes, SP (drukwerk en tomatensoep) en andere ondersteuners. Wij willen onze sponsors langs deze weg bedanken!

Het benefietfestival ALONE IN THE DARK is helemaal super verlopen. Iedereen had er zichtbaar een goed gevoel bij. De muziek viel goed in de smaak bij het publiek, en de bands hadden er ook veel plezier in. De binding met het onderwerp was groot, gezien de opkomst en de betrokkenheid bij het debat.
De sfeer was echt geweldig. Het was echt een “Rock” & “Roll” feestje, met 10 verschillende bands, die een flinke dosis “rock” speelden, terwijl je ook nog kon genieten van de stunts van de skaters op de skatebaan (“roll”). Wij, de organisatie, zijn echt supertrots op dit eerste festival. Volgend jaar willen we weer!!

We begonnen met de Opening door Hans Martin Don, die zijn steun uitsprak aan ons initiatief tegen isoleercellen. Hij onderstreepte hoe belangrijk het is om op te komen voor onszelf, en mensen bewust te maken van wat isoleercelgebruik betekent voor degenen die het moeten ondergaan. Het waren warme en welgemeende woorden.
Daarna stond Knots! de kinder-/slagwerkband klaar om met hun veelzijdige ritmes het hele publiek in vervoering te brengen. Het publiek begon mee te klappen en de sfeer kwam er meteen goed in.
Daarna kwam ¡ Fuego ! met de jarige Amanda Ignatio die 16 werd, en ook meteen haar debuut op het podium maakte. Zij zong een aantal toepasselijke singer/songwriter nummers, samen met haar vader Sed Ignatio, die haar begeleidde op gitaar, en sommige nummers speelde ze ook zelf. Dat was heel erg leuk om te zien en te horen en ze raakten bij velen een gevoelige snaar.
Toen was het inmiddels ca 2 uur en kwam Doekje, de Greenday coverband, die met veel stijl allerlei bekende en toepasselijke nummers van Greenday speelde, zoals Basket Case. Er werd al lekker gedanst en gesprongen met veel positieve energie.
Dj Bjorn en Dj Ranting Priest draaiden afwisselende plaatjes tussen de bandjes door en maakten daarbij ook allebei een soort live-debuut in hun eigen stijl. Ze zullen zeker nog vaker optreden, want het was echt een succes.
Na Doekje kwam Particle, de 4 mans band uit Rotterdam met echt eigen geluid. Het was een beetje heimelijke rock met rustige zang en veel gitaar. Dat was ook weer erg lekker om over je heen te laten komen.
Toen was het tijd voor Occasion, 4 jonge Eindhovenaren, die het tempo en volume weer wat opvoerden met iets ruigere metal/rock en flinke dosis power in hun show. Het was erg goed en het publiek kwam vooraan staan om te dansen en te genieten. Het Eindhoven Rockcity gevoel kwam los.
Sweet Avalanche, de band van 4 jongeren uit Zuid-Holland zorgde daarna voor een heftig en ruig spektakel van knallende hardrock, waarbij enorm veel energie vrijkwam en het publiek lekker uit zijn dak kon gaan.
Vervolgens kwam Sacraea Saturna, de gothicmetal band die ook al hun eerste live-optreden had op ons benefietfestival. De melodieuze en ruige gothic was erg op zijn plaats en het was ook erg leuk dat ze nog eens extra aandacht vroegen voor het doel; tegen isoleercellen.

Daarna was het ongeveer 7 uur, en was het tijd voor een belangrijk onderdeel van het programma: het debat * OUT OF THE DARK*.
Als inleiding op het debat werden er eerst 2 korte filmpjes gedraaid; We draaiden eerst de documentaire van “Vals Plat, afl. Kijk Mij” (over Jolijn en de actie tegen isoleercellen) en daarna “Ziek) Jongeren en Jeugdzorg Deel 1 Wachten” . De boodschap uit de filmpjes kwam zeker aan bij het publiek, en na afloop zat het publiek muisstil op de grond.

Toen was het tijd voor het Debat * Out of the dark *, met in het panel: Tofik Dibi (2e kamer), Bianca van Kaathoven (gemeente Eindhoven), Mia van Boxtel (Provinciale Staten Noord Brabant), Erik Kuijpers (GGzE), Rick van Diem (Participatie Werkplaats Jeugd/ Ziek) en Jolijn Santegoeds (Actiegroep Tekeer tegen de isoleer!). .
Er waren ca 30-40 mensen aanwezig die het debat allemaal aandachtig volgden, en er was veel respons vanuit de zaal. Het was een behoorlijk intieme ontmoeting, waarbij iedereen kon zeggen wat ie wou, en er zijn veel herkenbare gevoelige aspecten benoemd (eenzaamheid, onbegrip, zelfmoord) en verbeterpunten besproken, zoals meer persoonlijke aandacht en betrokkenheid en minder bureaucratie en minder doofpot. Er werden vele kritische vragen gesteld (“wat is een noodsituatie”, “waarom doen ze het toch”).
Alle panelleden , van hulpverlener, tot politicus tot clientenbelangenbehartiger, en ook het publiek waren het erover eens dat het probleem “Opsluiting versus zorg” aandacht verdiend, en dat er gekeken moet worden naar betere oplossingen dan isoleercellen en dwang.
Tofik Dibi vertelde dat hij voor zijn functie als kamerlid nog nooit gehoord had van isoleercellen en visitatie, en hij adviseerde ons daarom om bij elke partij langs te gaan om ze allemaal te informeren, want volgens hem was dit probleem nog steeds nauwelijks bekend. Tofik voegde daaraan toe dat hij ons initiatief steunt, en zich momenteel achter de schermen sterk maakt voor een verbod op jeugdvisitatie. Dat vinden wij natuurlijk geweldig!!
Vanuit het publiek kwamen heel veel complimenten over de inhoud, en veel waardering en steun, en met een heel goed gevoel van herkenning en gedeelde idealen werd dit debat afgesloten.

Een behoorlijk aantal mensen was speciaal gekomen voor het debat, en daarna was er een beetje een leegloop van de zaal (en velen vroegen de weg naar de dichtstbijzijnde friettent).
Riagg en Seb en Black Dollar stonden daarom rond half negen ’s avonds voor een behoorlijk rustige zaal, wat wel ietsjes onwennig aanvoelde. Maar de hiphop die ze brachten was wel zeker relaxed, en gelukkig kwam er halverwege de show weer wat meer aanloop, en zat de sfeer er weer snel goed in.
In het cafe waren eerst Dj Robin en Dj Arne uit Nijmegen aan het draaien, en daarna Dj Nicklebeat en Dj Mindmapper in de avond, maar de meerderheid van het publiek liep toch meteen door naar de zaal. Het cafe was meer een soort portaal met de infokraam.
In de zaal kwam na de hiphop B'wana Dik op het podium. De Nederlandstalige Eindhovense band gaf een leuke show met een muzikale knipoog naar andere bands, zoals een Rammstein-variant over de "Aldi".
Let’s Quit, de bekende ska-band die inmiddels 20 jaar bestaat, trok veel publiek en de zaal stroomde weer vol. De vrolijke ska-muziek bracht iedereen in beweging, en er werd volop gedanst. Het was een fantastisch, spetterend optreden, echt weer een nieuw hoogtepunt van de avond met zoveel positieve energie en plezier. Dat was echt heel erg gaaf.
Totemblastfrequency (TBF) had een bijzondere theatrale act met veel alternatieve geluidsexperimenten. Het publiek werd werkelijk verrast met iets compleet nieuws, en de show was echt indrukwekkend te noemen..
Toen kwam onze laatste act, Deadcell, en die vormde alweer een nieuw hoogtepunt, met hun strakke industrial metal muziek en een hele mooie show met live video-bewerkingen en live danseressen. Het was een formidabel einde van een hele lange en mooie dag. Na het optreden van Deadcell riepen de mensen eigenlijk nog steeds om meer, maar het feestje had al wat langer geduurd dan gepland en om kwart over 3 gingen de lichten aan.

Het was een fantastische dag en ik heb alleen maar positieve geluiden gehoord. Onze doelen zijn bereikt. Financieel is het ok gegaan, ons netwerk is flink uitgebreid en het festival was supergezellig. De resten zijn inmiddels ook weer opgeruimd en we zijn apetrots en blij met onze resultaten. Echt helemaal geweldig.
Wij willen Feedback Eindhoven en Megasound Events nogmaals bedanken dat we de apparatuur hebben kunnen lenen voor deze geweldige dag.

Foto’s zijn te vinden op: www.myspace.com/mindrights (inloggen is nodig, gratis)

Onze eerstvolgende actie “Opsluiting is geen zorg!” is op 5 december 2007 bij het ministerie van VWS in Den Haag. Iedereen is welkom om mee in actie te komen voor betere Jeugdzorg!

Stichting Mind Rights / Actiegroep Tekeer tegen de isoleer! - Giro : 2762216