Regionale agenda SRE

9 november 2007

Regionale agenda SRE

Op 31 oktober werd de Eindhovense gemeenteraad gevraagd een standpunt in te nemen over de regionale agenda van het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE). Dit voorstel, dat aan alle SRE-gemeenten voorgelegd werd, bevatte een inhoudelijke koers, een verandering in de bestuurlijke structuur en een voorstel tot verhoging van de inwonerbijdrage voor het regionale stimuleringsfonds. Wat inhoud en financiƫn betreft, had de SP-fractie niet veel opmerkingen.

De bestuurlijke structuurwijziging gaf meer vragen, die overigens al grotendeels in de commissiebehandeling besproken waren. Grootste verandering in de bestuurlijke structuur is dat de SRE-raad niet meer zal bestaan uit raadsleden. Voor de gemeente Eindhoven maakt dat een verschil; wij hebben een tiental raadsleden in de SRE-raad. Wethouders en burgemeesters mogen ook afvaardigde worden. Dit wordt gedaan door kleinere gemeenten. Dit vergroot de overzichtelijkheid niet. In het voorliggende voorstel stuurt iedere gemeente een collegelid naar de SRE-raad.

Grootste bezwaar van de SP-fractie was hoe bepaald zou worden welke dossiers in de verschillende gemeenteraden besproken gaan worden. Wethouder en portefeuillehouder in de SRE, van Merrienboer, verzekerde de raad dat majeure dossiers bij ons zouden komen.

De SP-fractie vindt het voorstel niet ideaal maar wel aanvaardbaar. De kwestie is bij deze niet afgerond, er volgen nog beslismomenten, en dat stemt ons wat geruster
De SP diende samen met GroenLinks en PvdA een motie in, waarin werd opgeroepen tot een actieve informatieplicht van het dagelijke bestuur aan de raden. De motie werd bijna raadsbreed aangenomen. We zijn benieuwd naar de nabije toekomst, naar de volgende stappen en beslismomenten.

Ans Heesterbeek