Onaangekondigde huisbezoeken

11 november 2007

Onaangekondigde huisbezoeken

In een uitspraak van de Centrale Raad van Beroep (CRB) van 11 april 2007, en in een uitspraak van Haagse Rechtbank van 20 juli 2007, is nieuwe jurisprudentie neergelegd inzake onaangekondigde huisbezoeken.

Bij de uitspraak van de Centrale Raad van Beroep gaat het om huisbezoeken door ambtenaren van de Sociale Dienst aan uitkeringsgerechtigden, bij de uitspraak van de Haagse Rechtbank om huisbezoeken door functionarissen van de Sociale Verzekeringsbank aan AOW-ers. Aangezien de laatste uitspraak verwees naar de eerste, zijn de uitspraken inhoudelijk gekoppeld. Er staat ongeveer hetzelfde in. De gemeentelijke overheid heeft met name met de uitspraak van de Centrale Raad van Beroep te maken.

De SP hecht erg aan een correcte behandeling van uitkeringsgerechtigden. Niet voor niets is ook al in eerdere jurisprudentie rechtstreeks verwezen naar het Europees Verdrag tot Bescherming van de Rechten van de Mens, naar het Internationaal Verdrag inzake de Burgerrechten en Politieke Rechten, naar de Nederlandse Grondwet, naar de Algemene wet op het binnentreden en de beginselen van proportionaliteit en subsidiariteit.

Vandaar dat de SP graag wil weten of de recente jurisprudentie in Eindhoven gevolgen heeft en zo ja, welke dat zijn. Verder wil de SP graag weten hoe het college tegenover de voornemens van staatssecretaris Aboutaleb tot wetswijziging staat.

In het "papieren" antwoord van het College zijn de interne werkdocumenten van de Dienst bijgevoegd. Geïnteresseerden kunnen contact opnemen met Bernard Gerard. Per telefoon, 040-2454879, of (liever) mailen, b.gerard@kpnplanet.nl.

Zie voor de vragen van Bernard Gerard en Mieke Batenburg aan het college en voor de antwoorden: Raadsvragen van de raadsleden mevrouw M. Batenburg en de heer B. Gerard betreft recente jurisprudentie inzake onaangekondigde huisbezoeken (pdf file