Einde oefening voor de sociale huursector

6 november 2007

Einde oefening voor de sociale huursector

Minister Bos (PvdA) heeft geld nodig en heeft daarom minister Vogelaar (ook van de PvdA) opdracht gegeven om een wet te maken die 500 miljoen voor de staatskas moet opbrengen. De bedoeling is om per 1 januari 2008 de corporaties te verplichten voortaan over al hun activiteiten vennootschapsbelasting te betalen.

Corporaties betalen sinds 1 januari 2006 al vennootschapsbelasting over de winst die ze maken op hun commerciële activiteiten. Over de bouw van sociale huurwoningen (niet-commerciële activiteiten) hebben de corporaties een vrijstelling. Als de plannen van Vogelaar doorgaan, zullen corporaties ook over de bouw van sociale huurwoningen belasting moeten gaan betalen. Dat leidt tot grote problemen rondom de financiering van deze woningen. Om dit gat te dichten hebben corporaties eigenlijk maar drie mogelijkheden: de huren verhogen, minder investeren in nieuwbouw van sociale huurwoningen óf huurwoningen verkopen. Trouwens, in de vorige kabinetsperiode kwam uit een onderzoek in opdracht van de toenmalige minister Dekker die conclusie al naar boven. Corporaties worden dus op deze manier gedwongen om nog commerciëler te gaan opereren. De corporaties hebben dit geld inderdaad te veel opgepot, maar dit is geen reden om dit geld van de huurders weg te belasten naar de schatkist. Er is geen enkele garantie dat het geld dan ook echt zal worden besteed aan de wijkaanpak. Naast de corporaties verzetten ook huurders, bouwers, provincies en gemeenten zich ertegen en zij hebben een brandbrief naar het kabinet gestuurd. Zelfs PvdA-bestuurders.

Wij als SP, vinden het beter dat we de rijke corporaties gaan verplichten om op basis van draagkracht bij te dragen aan een solidariteitsfonds, zoals de al bestaande fondsen Centraal Fonds voor de Volkshuisvesting of Wooninvesteringsfonds. Armlastige corporaties kunnen dan met goede plannen hun voorstellen indienen bij dit fonds. Dat plan zou mooi aansluiten bij het onderhandelaarsaccoord Aedes-Rijk, daarin is afgesproken dat er een fonds komt waarin corporaties jaarlijks 250 miljoen storten t.b.v. aandachtswijken.
Om ook Eindhoven een geluid te laten horen richting Den Haag hebben we afgelopen raadsvergadering van 30 oktober een actuele motie ingediend om gezamenlijk een brief te sturen met onze afkeuring over dit plan. Jammer genoeg haalde de motie het niet. Alleen Groen Links en D66 steunden de motie, niet de meerderheid dus.

Marijke Kamphorst