De leerbon

13 november 2007

De leerbon

In 2006 reikte de Provincie Noord-Brabant ca. 1.800 leerbonnen uit aan laaggeschoolde Brabanders. Deze konden, voor maximaal € 250,-, naar eigen inzicht een cursus gaan volgen.

De organisatie PSW (Provinciaal Steunpunt Werkgelegenheid) heeft in opdracht van de provincie het project uitgevoerd. Het PSW-leerbonproject nadert nu zijn afron¬ding en de provincie daagt via de PSW de gemeenten uit de leerbon lokaal te introduceren.

De SP-fractie heeft aan het college gevraagd deze uitdaging aan te gaan en dit gaat gebeuren, in de vorm van een pilot van twee jaar.

Eindhoven stelt twee jaar lang, door het uitreiken van een leerbon van maximaal € 250,- de inwoners met een lage vooropleiding in de gelegenheid deel te gaan nemen aan enige vorm van cursus, opleiding of scholing.
Voor de leerbon kan in principe iedere inwoner van Eindhoven in aanmerking komen die aangeeft te zullen gaan deelnemen aan enige cursus, 18 jaar of ouder is, geen diploma heeft behaald hoger dan maximaal VMBO, niet beschikt over eigen inkomen (of van partner) uit arbeid en/of een uitkering ontvangt hoger dan 120% van het voor hen geldende sociaal minimum en niet beschikt over eigen vermogen groter dan het zogenaamde “vrij te laten vermogen”.

Omdat de leerbon wordt aangegaan als tweejarig experiment binnen de volwasseneducatie, wordt het principe “zolang de voorraad strekt” gehanteerd.
Het project start op 1 december 2007. Iedereen die voldoet aan bovenstaande voorwaarden en zin heeft in een cursus: meld je aan.

Ans Heesterbeek