Lamprei laat los?

2 oktober 2007

Lamprei laat los?

Het zoveelste incident rond de verkoop van NRE Netwerk is daar. Aanvankelijk was het de bedoeling dat NRE Netwerk, waarin het leidingenbeheer van de NRE ondergebracht zit, voor 49% verkocht zou worden aan MEIF (Macquarie European Investment Fund), een grote Australische investeerder. Het contract was al getekend, met als ontbindende voorwaarde dat de minister accoord moest gaan. Uiteindelijk stak de Haagse politiek een stokje voor de privatisering van een minderheidsaandeel van leidingbeherende bedrijven in den lande, waaronder NRE Netwerk. Einde verkoop.

MEIF wilde echter de vette vis, NRE Netwerk, niet loslaten en zette de aankoop om in een lening van 71 miljoen aan de NRE Netwerk. In ruil voor dit aangeboden contante bedrag zou MEIF van de twaalf gemeenten (Eindhoven en 11 regiogemeenten, de tesamen de huidige samen eigenaar van het NRE Netwerk zijn) een rendement van 8% krijgen op dit bedrag. Een rendement, dat uit de tarieven zou moeten komen.
In augustus en september jongsleden hebben de twaalf gemeentes besloten om op deze overeenkomst in te gaan. In Eindhoven werd dit besluit genomen in de commisie maatschappelijke zorg, financien, personeel en organisatie van 11 september. Daarmee is de zaak afgekaart. De vraag is of de gemeentes anders hadden kunnen handelen. Dhr. Deterding, de jurist van de gemeente in deze, beweerde dat de juridische banden met MEIF inmiddels zo hecht waren dat de gemeentes niet meer onder deze lening uitkonden.

Tot zover niets nieuws.

Het nieuwe is nu dat parallel aan het bovengenoemde proces de Directie Toezicht Energie (DTe) zich indringend met de netwerkbedrijven Essent, Eneco, Nuon en Delta bezig gehouden heeft.
DTe de toezichthouder op de energiesector en is verantwoordelijk voor de uitvoering en het toezicht op de naleving van de Elektriciteitswet. Zo moet de DTe er voor zorgen dat burgers en bedrijven niet nodeloos kaal gekloven worden door de netwerkbedrijven.
De DTe constateerde dat de energiebedrijven met het transport van elektriciteit en gas in 2004 en 2005 meer winst hadden behaald dan de NMa redelijk acht. Dit resulteerde in een door de DTe aan alle netwerkbedrijven opgelegde korting op de tarieven die geheven mogen worden voor de komende drie jaar. De korting geldt ook voor de NRE Netwerk en de korting is fors. De netwerkbedrijven hebben hoger beroep aangetekend en de uitkomst daarvan wordt in 2008 verwacht.

Door deze korting is de waarde van de NRE Netwerk ineens fors gedaald. Anders uitgedrukt, in de tarieven zit nu een stuk minder ruimte om MEIF aan zijn 8% te helpen en de gemeentes aan structureel rendement. Beide partijen hebben dan ook besloten de lening voorlopig even in de ijskast te zetten. Of hij daar ooit weer uitkomt is niet duidelijk.
De netwerkbedrijven werden op 30 augustus over het voornemen van de DTe geinformeerd. Een niet onbelangrijk bijkomend aspect is dat de NRE Netwerk pas op 17 september 2007 bij de gemeentes aan de bel getrokken heeft, dus toen de besluitvorming al plaatsgevonden had. De gemeentes hebben daarop een extra aandeelhoudersvergadering ingelast (28 september) en hebben het nieuws onmiddellijk daarna naar buiten gebracht. De timing van het een en ander roept vragen op. Het is moeilijk te geloven dat de directeur van de NRE Netwerk, Dhr. Dijkstra, niet geweten heeft van het lopende onderzoek van de DTe. Ongetwijfeld heeft dat maanden geduurd. Het rapport werd maanden geleden (2 mei 2007) door de DTe gepubliceerd. Het is eveneens moeilijk te geloven dat Dijkstra het belang van het onderzoek voor de politieke besluitvorming niet heeft kunnen inschatten. Kortom, Dijkstra heeft wat uit te leggen.
Het Eindhovense College van B&W is in elk geval van mening dat de NRE Netwerk de gemeente te laat geïnformeerd heeft en heeft de directeur van de gemeentelijke beheermaatschappij van de aandelen gevraagd de gang van zaken in beeld te brengen.

De Eindhovense SP vindt de gang van zaken raar, maar betreurt de uitkomst allerminst. De SP vergeleek MEIF met een lamprei, een parasitaire roofvis die zich aan een andere vis vastzuigt en hem met een tong met weerhaakjes van binnenuit leeg vreet. Nu de vis NRE Netwerk ineens een stuk minder vet is, laat de lamprei los.
De Eindhovense SP was altijd principieel tegenstander van de verkoop van het leidingennetwerk van de NRE. Daarin heeft de SP uiteindelijk gelijk gekregen. Daarna was de Eindhovense SP tegen de lening van MEIF aan NRE Netwerk. Het bedrag is in elk geval voor de gemeente Eindhoven volkomen overbodig, maar de rente en aflossing erop jagen de tarieven voor burger en bedrijf omhoog, alleen maar om een Australische investeerder aan zijn 8% te helpen. (De SP heeft er overigens geen zicht op hoe het gebeuren uitpakt voor de financiën van de gemeentes rond Eindhoven.). De SP zou het dan ook in het geheel niet betreuren als het uitstel van de lening tot afstel zou gaan leiden.

Lees ook: SP krijgt gelijk inzake verkoop leidingennet NRE