SP-motie generaal pardon en uitzettingsbeleid breed gesteund

25 augustus 2007

SP-motie generaal pardon en uitzettingsbeleid breed gesteund

De motie die de SP indiende ten aanzien van het generaal pardon en het uitzettingsbeleid hierom heen, wordt breed gesteund.

De Colleges van B&W in de diverse gemeentes moeten omgaan met de nieuwe werkelijkheid na het Generaal Pardon. Er komen concrete bestuurlijke zaken voorbij, zoals bijv. de noodopvang en de vraag of 'Colleges informatie moeten doorgeven'- gesteld dat ze die hebben, wat in elk geval in Eindhoven niet zo is. De PVV in de Tweede Kamer, en het LPF in Eindhoven, hebben daar suggestieve vragen over gesteld. Die slaan wel nergens op, maar er blijft toch een bepaald beeld hangen.

Vandaar dat het Eindhovens College blij was met de motie van (in eerste instantie) de drie convenantspartijen waarin de aanpak van het College tot nu toe ondersteund wordt. Ook Groen Links, D66, de Stadspartij, de OAE en de CU ondertekenden de motie. De VVD, LPF en Leefbaar Eindhoven (dat zienderogen verrechtst) waren tegen, waarbij het VVD-verhaal nog het meest genuanceerd was.

Kern van de zaak is dat er een adequaat en humaan terugkeerbeleid moet komen in gevallen die buiten het Generaal Pardon vallen, en waar terugkeer mogelijk is, en illegaliteit vermeden moet worden in gevallen waar de internationale situatie terugkeer onmogelijk maakt. Illegaliteit is immers altijd inhumaan. Dat is het standpunt van het Eindhovens College. SP-wethouder Don heeft dat ook nog eens neergelegd in een brief aan staatssecretaris Albayrak.

Lees ook de brief van SP wethouder Hans-Martin Don aan Staatssecretaris van Justitie en Vreemdelingenzaken Albayrak en de origininele tekst van de motie.