Huisbezoek, huiszoeking, huisbezoeking…?

10 april 2007

Huisbezoek, huiszoeking, huisbezoeking…?

Onlangs heeft de Rechtbank in Den Haag in kort geding bepaald dat de Sociale Verzekerings Bank (SVB) geen onaangekondigde huisbezoeken meer mag brengen aan AOW-ers, tegen wie geen enkele aanwijzing is dat zij zich schuldig maken aan fraude.

De Eindhovense SP-afdeling was blij met dit besluit. Te veel ambtenaren weten het verschil niet tussen een huisbezoek en een huiszoeking. Zodoende ontaardt het binnenvallen als zodanig al in een straf, die opgelegd wordt aan mensen tegen wie geen enkele aanwijzing bestaat dat zij enig strafbaar feit plegen. Het wordt een huisbezoeking. Wij beschouwen dit als een schending van de beginselen van de rechtsstaat.
Er is een duidelijke gelijkenis met onaangekondigde huisbezoeken bij mensen met een Sociale Dienstuitkering, alleen mochten die bezoeken van de kortgedingrechter wel. Er loopt een procedure en daarin is nog geen uitspraak, maar staatssecretaris Aboutaleb zegt nu al dat hij de wet gaat aanpassen als de uitspraak voor hem negatief uitvalt (en dus voor de bijstandsgerechtigden positief). Dit standpunt stuit ons zeer hard tegen de borst.
De SP-fractie in de Tweede Kamer steunt deze beleidswijziging niet, en dat is maar goed ook. De afdeling Eindhoven heeft de fractie opgeroepen voet bij stuk te houden in deze kwestie.

Lees hier een artikel uit het NRC van 16-03-2007 over "Verbod op huiscontrole bij AOW'er"

Lees hier een artikel uit het Eindhovens Dagblad van 29-03-2007 over "Zonder verdenking toch huiscontrole AOW"

"Hoe het wel moet"
Lees hier een artikel uit het Eindhovens Dagblad van 22-03-2007 over "Huisbezoeken in strijd tegen armoede"