Minsk en de burgemeester die niet ging...

23 maart 2007

Minsk en de burgemeester die niet ging...

De raad heeft enkele maanden geleden een werkgroep ingesteld, fractielid Ans Heesterbeek is lid, die zich verdiept heeft in de vraag: hoe ontwikkelen wij richtlijnen voor de omgang met Minsk, een stad in Wit-Rusland waarmee wij een stedenband onderhouden, een stad in een land waar de mensenrechten geschonden worden. Directe aanleiding was het voornemen van burgemeester Sakkers om in mei Minsk te bezoeken.

Eindhoven wil, zo is vastgelegd in de Nota Stedenbanden, tweezijdige contacten, met uitwisseling van ideeën, we willen bewustwording en begrip voor de verschillen tussen Eindhoven en Minsk. En daar zit het probleem. Want hoe bevorder je de bewustwording en het begrip voor de verschillen? Hoe kun je als moderne stad in West-Europa iets zinvols betekenen voor mensen die leven in onderdrukking? En: wat kan de rol van de burgemeester in deze zijn?
De burgemeester vertegenwoordigt de stad Eindhoven, en dat houdt in dat een bezoek van hem aan Minsk een politieke lading heeft. Zal zo’n bezoek een positief effect hebben op de democratisering en op het beëindigen van het isolement van de mensen?
Op zoek naar antwoorden op deze vragen organiseerde de werkgroep een conferentie met sprekers die allemaal op een of andere manier betrokken waren bij Minsk en zijn inwoners. Wijzer geworden door de informatie concludeerde de werkgroep vervolgens dat een bezoek van de burgemeester op dit moment niet bijdraagt aan de democratisering in Wit-Rusland: het voorgestelde reisprogramma was daarvoor te eenzijdig.
Daarom stelde de werkgroep voor aan het college om tot een voorstel voor een andere invulling van het programma te komen, een bezoek volgend voorjaar zou dan haalbaar moeten zijn.
Wat de raadsambassadeurs betreft, dit zijn raadsleden die meedoen in de verschillende stedenbanden die Eindhoven heeft, ook zij vallen in de categorie bestuurlijke, dus politieke contacten. Ook zij kunnen geen contact hebben met vertegenwoordigers van de Wit-Russische overheid, zij kunnen geen officiële bezoeken afleggen. Of een bezoek door hen op korte termijn wel mogelijk is, dient nader bezien te worden.
De werkgroep benadrukte dat het werk van de Stichting Stedenband Eindhoven- Minsk, als neutrale, niet-bestuurlijke organisatie zeer gewaardeerd wordt. In Minsk én in Eindhoven.
De mening van de werkgroep wordt door een meerderheid in de raad ondersteund.