Huisbezoek AOW-ers alleen bij verdenking

23 maart 2007

Huisbezoek AOW-ers alleen bij verdenking

In de NRC van 17 maart 2007 staat een artikel (copie bijgevoegd) over onverwachte huisbezoeken bij AOW-ers. Twee AOW-ers, die alleen wonen, krijgen samen meer geld dan wanneer diezelfde mensen samen wonen. Dat kan aanleiding geven tot fraude. Soms lopen de Sociale Verzekerings Banken op die mogelijkheid vooruit door sociale rechercheurs op pad te sturen. Niet op basis van konkrete en serieuze verdenking, wat gerechtvaardigd zou zijn, maar steeksproefsgewijs bij zomaar willekeurige AOW-ers. De Rechtbank in Den Haag heeft bepaald dat dit niet meer mag. Dat is een overwinning voor de ANBO. De SP is hier erg blij mee.

Een vergelijkbare situatie bestaat bij uitkeringsgerechtigden. Op dat vlak heeft de Rechtbank in Amsterdam op 7 sept. 2006 een vergelijkbare uitspraak gedaan. Tegen die uitspraak loopt nog een hoger beroep. Men verwacht de uitspraak daarop eind april.

De Eindhovense SP houdt zich al geruime tijd met deze materie bezig. We hebben een enquête gemaakt over onverwachte huisbezoeken. Belanghebbenden kunnen die nog steeds hier invullen. Tot nu toe zijn er onvoldoende enquêtes binnen om een serieuze conclusie te kunnen trekken, behalve dan dat minstens tweeederde van de uitkeringsgerechtigden sowieso nooit bezoek gehad heeft, dat van het overblijvende deel de meeste bezoeken jaren geleden plaatsvonden, en dat van de recente bezoeken het vooral gaat om onlangs gescheiden vrouwen gaat die nog eens aan de Sociale Dienst aannemelijk mogen maken dat hun vent echt weg is. Vrolijk word je daar niet van. Dit alles is echter voorlopig meer een indruk dan een conclusie.
De Eindhovense SP roept dan ook alle geïnteresseerden op om de enquête alsnog in te vullen, of om anderen ertoe te bewegen om dat te doen.

Lees hier het artikel