Actuele motie gewetensbezwaarde ambtenaren inzake homohuwelijken aangenomen.

18 maart 2007

Actuele motie gewetensbezwaarde ambtenaren inzake homohuwelijken aangenomen.

Tijdens de raadsvergadering van 6 maart 2007 heeft Bianca van Kaathoven van de SP een motie ingediend met betrekking tot gewetensbezwaarde ambtenaren die geen homohuwelijken willen sluiten.

In het regeerakkoord van CDA, PvdA en ChristenUnie staat, in hoofdstuk 6 onder punt 11, dat gewetensbezwaarde ambtenaren mogen weigeren een homohuwelijk af te sluiten. Wel moet er een andere ambtenaar van de burgerlijke stand aangesteld zijn die wel bereid is homohuwelijken te sluiten.
De SP is hier tegenstander van en vindt dat elke ambtenaar van de burgerlijke stand alle huwelijken zou moeten voltrekken. Als een reactie op het reageerakkoord diende de SP met de PvdA, Groenlinks en de VVD in de gemeenteraad een motie in waarin dit werd geeist. Voorts werd in de motie het college van burgermeester en wethouder opgedragen een brief te sturen aan het Kabinet waarin staat dat Eindhoven volledig achter het sluiten van huwelijken tussen twee personen van hetzelfde geslacht staat.
De motie werd ondertekend door SP, PvdA, Groenlinks, VVD, D’66, de Stadspartij, het Ouderenappél, Lijst Pim Fortuyn en (een deel van de fractie van) Leefbaar Eindhoven.
Alle fracties, met uitzondering van het CDA, de ChristenUnie en Jos Peters van Leefbaar Eindhoven, steunden uiteindelijk de motie.