Een baan voor Smetsers, of Smetsers voor een baan?

18 februari 2007

Een baan voor Smetsers, of Smetsers voor een baan?

B.Gerard heeft namens de Eindhovense fractie het Dagelijks Bestuur van de SRE ondervraagd over de benoeming van ex-DBer, ex-wethouder en huidig CDA-gemeenteraadslid Smetsers te Veldhoven als woningbouwregisseur a raison van 1 ton per jaar voor een halve baan, twee jaar lang. Hoofdverantwoordelijke is burgermeester Jacobs van Helmond, eveneens CDAer.

Omdat het besluit zonder openbare discussie genomen is en zonder aanbestedings- of sollicitatieprocedure, valt niet te beoordelen of hier de beste man voor het minste geld op de juiste plaats benoemd is. Bovendien roept de gang van zaken de suggestie op dat het CDA zijn eigen bestuurders een handje helpt.
De beantwoording leidde tot een motie zijdens de Eindhovense fractie, waarin vastgesteld werd dat de gevolgde procedure niet goed was geweest. Die werd slechts door het grootste deel van deze fractie ondersteund.
Twee neventhema’s: steeds vaker verlenen mensen hun diensten aan de locale overheid via zakelijke constructies, en oneigenlijk gebruik van volkshuisvestingsgelden binnen de SRE.
 Lees het volledige verhaal onder opinie