De valkjes van Lenders

27 januari 2007

De valkjes van Lenders

De SP heeft het initiatiefvoorstel van PvdA-er Burema gesteund mbt valkenier Lenders.
Lenders jaagt met een paar valken, heeft een fokprogramma waardoor al verschillende slechtvalken weer in de natuur zijn uitgezet, en heeft een klein productiebedrijfje van valkeniersbenodigdheden dat

(klein als het is) een gerenommeerde exportpositie heeft. Lenders zit in een rijtjeshuis in Stratum en oefent zijn familiebedrijfje uit in zijn garage.

De gemeente heeft Lenders in het verleden benaderd voor shows met zijn vogels, en heeft hem meermalen betere huisvesting beloofd. Keer op keer liep dat fout door allerlei lullige redenen. De gemeente heeft zodoende een soort ereschuld aan Lenders, maar het vorige college wilde daar niet van weten.

Nu heeft Burema van de PvdA voorgesteld Lenders te huisvesten in een boerderij in Groen Gennep. De SP meent dat er drie vragen te beantwoorden zijn:

1) Wat vind je van het valkeniersgebeuren en moet je daar als gemeente wat mee?
De SP meent dat valken in Nederland thuishoren. Aan de top van elke voedselketen staat een roofdier. Het is jammer dat de roofvogel in Nederland zo teruggegaan is. Als in een verstedelijkt gebied als Eindhoven geen draagvlak meer is voor wilde valken, “dan maar de part time – valk van Lenders” aldus B.Gerard. De valken zijn afgericht op onbeschermde kraaiachtigen (dat schijnt echt te kunnen) en die vreten nesten van zangvogels leeg. Ecologisch is het dus niet alleen maar een verhaal tegen zielige vogels.

2) Moet de gemeente iets met Lenders?
Ja, want de reeks beloftes sleept zich al jaren voort. Het is onderhand onbehoorlijk bestuur. Bovendien heeft Lenders, hoe men het ook wendt of keert, een klein maar succesvol bedrijfje dat op zijn manier meer doet voor de naam van Eindhoven als menige grotere onderneming. Tot in Saoedi-Arabië toe.

3) Moet dat in Groen Gennep?
Daar beginnen de problemen. Tot hier toe is de politiek het grotendeels eens.
PvdA, SP en enkele andere partijen vinden dat Lenders uitstekend op zijn plaats is in een van de gemeentelijke boerderijen op Groen Gennep. Hij zit daar vlak bij HOME, en dat past voortreffelijk bij elkaar. Er is geen gewijzigd bestemmingsplan voor nodig en de verstoring van dit stiltegebied is minimaal.

Onder het vorig College echter is een ander proces in gang gezet om diezelfde boerderijen te verhuren. In dat proces zijn keuzes gemaakt en men wil de ecologische boerderij een soort therapeutische zorgfunctie geven. De “patiënten” zouden dan in de boerderijen ondergebracht worden. Men is in dit proces een eind op gang. Wethouder van Merriënboer (ook PvdA) vond het “onbehoorlijk bestuur” om dat proces nu opeens om te gooien, en daar zit iets in. In feite rijdt hier de ene goede bedoeling de andere in de wielen.

Van Merriënboer wilde wel kijken of hij Lenders elders kon huisvesten, want ook hij wil Lenders behouden voor Eindhoven. Genoemd is o.a. een boerderij aan de Vensedijk – op zich een goed alternatief. Alleen, dat pand is niet van de gemeente maar van het drinkwaterbedrijf, en de gemeente zou het dan moeten kopen (en het drinkwaterbedrijf zou het moeten verkopen). Of dat kan, is nog niet duidelijk.

Uiteindelijk heeft de SP voorgesteld de discussie een maand op te schorten.
De SP constateerde in een ordevoorstel, dat er een raadsmeerderheid “boven de markt hing” ten gunste van Groen Gennep. Aan de andere kant wilde de SP liever geen oud onbehoorlijk bestuur oplossen ten koste van nieuw onbehoorlijk bestuur. Maar het realisme van het nieuwe voorstel was op dat moment niet te beoordelen. Er is in het verleden immers wel vaker van alles beloofd. Vandaar het opschortingsvoorstel, dat wethouder van Merriënboer de gelegenheid geeft zijn gedachte te onderbouwen. Het komt dus terug. Als het niets wordt met het alternatief, is de SP voor Groen Gennep. Anders is de SP voor het alternatief.