Wel of géén groen Septemberplein?

22 november 2006

Wel of géén groen Septemberplein?

In de raadsvergadering van 21 nov 2006 heeft de SP geprobeerd het inrichtingsplan voor het 18 sept - plein wat groener te krijgen.
De SP betoogde dat het huidige plan niet het SP-idee was. De SP vond het plein toen te duur, te kaal, te pompeus, vond de blobs maar niks, meende dat de exploitatie van de fietsenstalling niet deugde en misten de markt. Behalve ten aanzien van de markt (die er wel komt) is die mening onveranderd. We kregen toen echter te weinig steun.

Voor de SP is het ontwerp nu een gepasseerd station. Alleen als er belangrijke nieuwe feiten komen (bijv. financiële tegenvallers), wordt de discussie weer heropend. Daarom ging de SP niet mee in een motie van Leefbaar en de VVD om het ontwerp als zodanig weer aan de orde te stellen. Dan zou de hele ondergrond (riolen, leidingen, Gender, etc) weer op de schop moeten en dat kostte minstens een miljoen.
Wel had de SP een eigen motie ingediend om er een boom in de volle grond bij te zetten (dat kon), en enkele bomen in grote bakken (dat kon ook). Onze inschatting is dat de mensen liever op een groen plein verblijven, in plaats van op kale architectuur. Helaas vond de rest (op het OAE na) dat niet.