Voortbestaan Adviescommissie Senioren Beleid voorlopig verzekerd

4 oktober 2006

Voortbestaan Adviescommissie Senioren Beleid voorlopig verzekerd

In de hoogtijdagen van het vorig College moest de Ouderenpartij van Rennenberg “ook wat hebben”. Daarom werd toen een aparte Adviescommissie Senioren Beleid (ASB) ingesteld. Die moest de Raad gaan adviseren inzake ouderen, mantelzorg, enz. Toen bestonden daar nogal wat bedenkingen tegen, niet alleen vanwege de koehandel, maar ook omdat het 50.000 euro per jaar kostte in een tijd die bolstond van de bezuinigingen, en ook omdat de commissie niet alleen steunde op de ouderenbonden, maar ook op de “ongeorganiseerde” ouderen. De representativiteit was onduidelijk. Ook de SP was toen tegen het voorstel.

Gaandeweg echter heeft de ASB zich, naar de mening van de SP, bewezen. Ze geven goede adviezen (waar de Raad overigens nog te weinig mee doet), en voorzitter Grootveld is zelfs een aanwinst voor het lokale bestuur. Maar hun financiering liep maar door t/m 2006 en er moesten vacatures opgevuld worden..
In het Program van Samenwerking was voorzien in een omvorming van de ASB tot een commissie, die de Raad zou adviseren inzake de WMO. Nadere analyse wees echter uit, dat dit niet de beste aanpak was. Een argument was dat de WMO veel breder is als alleen de ouderen, en dat veel ouderen niets met de WMO van doen hebben. Bovendien zijn er ontwikkelingen gaande in het OVO (de koepel van ouderenbonden). Daar kan uitkomen dat het OVO ook de “ongeorganiseerde” ouderen “erbij pakt.

In samenspraak met Grootveld ontwikkelde SP-fractievoorzitter Gerard een aangepaste toekomstvisie voor de ASB. De financiering zal nog t/m 2008 doorlopen, dus de vacatures kunnen worden opgevuld. Daarna kijken we verder, o.a of het hervormde OVO dan natuurlijkerwijs de positie van de ASB kan overnemen. In tussentijd zal de ASB vier van zijn leden als adviseur ter beschikking stellen aan de werkgroep van raadsleden, die de invoering van de WMO begeleidt (en waar voor de SP Bart van Kent inzit). Die mensen weten veel van de WMO voorzover die het terrein van het ouderenbeleid overlapt.

Het voorstel kreeg zonder problemen de steun van CDA en PvdA. Het komt in de commissie-vergadering van de commissie – Don op 10 oktober, en daarna in de Raad. De kans dat het een meerderheid krijgt, lijkt groot.