h

Exit BOSE, leve de Netwerkanalyse?

16 oktober 2006

Exit BOSE, leve de Netwerkanalyse?

Het gaat er steeds meer op lijken dat de standpunten van het bestuur over de mobiliteit veranderen. Die gedachte sprak de SP op haar site al eerder uit. Een van de “slachtoffers” zal waarschijnlijk het plan zijn om een weg aan te leggen pal achter Gerwen, Nuenen en Geldrop langs (het BOSE-tracé). Daartegen is, niet in het minst door de SP, harde strijd gevoerd. De weg ramt dwars door een aantal natuurgebieden, waarvan het Dommeldal de belangrijkste is. Ook de verbinding van het BOSE-tracé langs het Wilhelminakanaal naar de N279 (dat is de provinciale weg langs de Zuid-Willemsvaart) zou daardoor theorie blijven – althans in deze vorm. De voorzichtige toon in deze regels duidt erop, dat het naar de mening van de SP de goede kant op lijkt te gaan, maar dat de oorlog nog niet gewonnen is. De voorstanders van meer asfalt, aangevoerd door de Kamer van Koophandel en de burgermeester van Helmond, blijven zich roeren.

De nieuwe lijn lijkt van start te gaan met de onlangs gepresenteerde Netwerkanalyse Brabant Stad. Daarin wordt de mobiliteitsproblematiek in zijn totaliteit bekeken, dus niet alleen in termen van nieuw asfalt, maar ook van bus, trein, fiets etc.
Voor de externe bereikbaarheid denkt de analyse aan verbeding van de A2, maar dan tot 2*3; aan verdubbeling van de N279; aan capaciteitsmaatregelen op de A67; en hoge prioriteit voor de OV-corridors Amsterdam-Eindhoven-Maastricht en Den Haag-Eindhoven-Ruhrgebied.
Binnen de regio wordt de A50 met de N279 verbonden (hetgeen kan betekenen dat de onderzochte verbinding tussen BOSE en de ZuidWillemsvaart naar het Noorden verschuift, mogelijk zelfs tot bij Veghel); aanscherping en verfijning van het maatregelenpakket BOSE ten Oosten van Eindhoven/Helmond (zonder dat dat nog tot een nieuwe weg lijkt te leiden); een maatregelenpakket voor de N69 en overdracht (met “bruidsschat” van de N69 aan de regio (waardoor het geen Rijksweg meer is en het eenvoudiger wordt er iets mee te doen).
Bij de stedelijke bereikbaarheid wordt geen nieuw asfalt genoemd. De stad zelf immers wordt steeds meer het probleem. Alle typen maatregelen worden hier uit de kast gehaald: fiets, OV, beter benutten, reismanagement, ruimtelijke ordening, lokaal prijsbeleid en een tweede ongelijkvloerse kruising op de Eindhovense ring, gekoppeld aan een tweede HOV-as Winkelcentrum Woensel-station-highTech Campus-Valkenswaard, en een voorstadhalte in Maarheeze.

Dit alles vraagt veel geld, en dat kan alleen als het Rijk meedoet. Vooralsnog blijft het dan ook nog allemaal een plan, dat bovendien nog uitgewerkt moet worden. We zullen het kritisch volgen en het maakt natuurlijk wel uit, wat de nieuwe krachtsverhoudingen na de komende Provinciale Staten – verkiezingen zijn.

U bent hier